حدود بيست روز پس از برگزاري مراسم يادبود آقامصطفي در کرج، در اول آذر 1356 به دعوت كانون وليعصر حجتالاسلام حسن روحاني در مسجد امامِ كرج سخنراني كرد. وي در سخنراني خود غيرمستقيم از امام ياد كرد و رژيم را به باد انتقاد گرفت. در پايان اعلاميههايي عليه رژيم درميان جمعيت پخش شد. اين مراسم نشان ميداد، برگزاركنندگان آن، نه تنها به سخنراني بلكه به رويارويي مستقيم و تحريك مردم عليه رژيم ميانديشيدند.
پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ شهادت حاج آقا مصطفي خميني فرزند ارشد امام در اول آبان 1356 درمحافل سياسي و مذهبي پيچيد و موجي از همدردي با ايشان به وجود آورد. باتوجه به سابقهي رژيم پهلوی در تعقيب و شكنجهي مخالفان و اقدامات ضدانساني دستگاههاي امنيتي آن، كاملاً طبيعي بود كه اين اتفاق به رژيم نسبت داده شود؛ به گونهاي كه در آن زمان براي بيشتر مردم جاي شك و ابهامي باقي نماند.
حاج آقا مصطفي نزديكترين فرد به امامخميني و درواقع عهدهدار تمام مسائل مربوط به دفتر ايشان بود، به همين جهت ياران و طرفداران امام خميني در ايران ابتدا در قم و تهران بهمنظور همدردي با رهبر نهضت و نيز ابراز مخالفت با رژيم مراسم باشكوهي برگزار كردند. مراسم ختم حاجآقامصطفي به روند مبارزه با حكومت پهلوي سرعت داد و نام امام خميني را از محافل ديني و سياسي به ميان تودههاي مردم كشانيد و بدينترتيب وقايعي را درپي داشت. در این میان کرج نیز به دلیل نزدیکی به قم و تهران شاهد برگزاری مجالس بزرگی بود.
در کتاب "انقلاب اسلامی درکرج" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره برگزاری مراسم ترحیم در کرج آمده است: مجاورت كرج با تهران و نزديكي آن به قم، هميشه فضاي سياسي و فرهنگي آن را تحت تأثير قرار ميداد. درجريان شهادت حاج آقا مصطفي خميني نيز اين ويژگي به وضوح خود را نشان داد. پساز انتشار اين خبر، روحانيون كرج، بهخصوص آن گروه كه با شخصيتهاي شاخص سياسي در قم و تهران درارتباط بودند، درصدد برگزاري مجلس ختم براي آن شهید برآمدند.
در تاريخ 10آبان 1356 مراسم يادبود حاج آقا مصطفي با شكوه تمام و باحضور صدها نفر از مردم كرج در مسجدجامع برگزار شد.
مسجد جامع كرج در شلوغترين نقطهي شهر و در مركز بازار قرار داشت، به اين علت برگزاري مراسم فوق ميتوانست انعكاس گستردهاي داشته باشد. چنانكه انتظار ميرفت، استقبال از مراسم ختم گسترده بود، ازاينرو پساز تلاوت قرآن، برخي از روحانيون با مطرحساختن شهادت حاج آقا مصطفي و نقش ساواك در آن، مردم را نسبت به جنایت رژیم پهلوی آگاه میکردند.
در اين مراسم يكي از روحانيون به نام شيخحسن طاهري به منبر رفت و سخنراني پرشوري در دفاع از «مجاهد نستوه آيتالله خميني» و مطالبی درباره ايشان ايراد كرد. وي در سخنان خود، ابتدا مهاجرت حضرت ابراهيم و فداكاريهاي او و سپس قربانينمودن پسرش اسماعيل و به دنبال آن واقعهي كربلا و مجاهدتهاي امام حسين و مظلوميت علياكبر را توضيح داد. وي در سخنان خود با ذكر داستان ابراهيم و اسماعيل و نيز امام حسين و علياكبر، جريان امام خميني و پسرش مصطفي را مطرح ساخت. او به اين شيوه از اسطورههاي ديني براي معرفي مرجع تقليد درتبعيد استفاده كرد. درادامه، طاهري رژیم پهلوی را به حكومت يزيد و مأمورانش را به مأموران دولت بنياميه و عبيدالله زياد تشبيه نمود. نكته جالب آن است كه دراين مراسم هرگاه نام امام خميني برزبان رانده ميشد مردم با صلوات از ايشان تجليل ميكردند.
مراسم ختم حاج آقا مصطفي خميني در كرج بهدقت تحت نظر ساواك قرار داشت. پرياني رئيس سازمان اطلاعات و امنيت كرج، جزئيات آن را به ساواك مركز گزارش نموده است. البته حساسيت ساواك بيدليل نبود، چون پس از آن، در ديگر مساجد كرج نيز چنين مراسمي برپا كردند و تا مدتها هنگام نماز جماعت، ازسوي روحانيون، امامان جماعت، دانشجويان و ديگر افراد و گروهها از حتي شهادت مصطفي سخن به ميان ميآمد.
سخنراني حجتالاسلام حسن روحاني در كرج
شهادت حاج آقا مصطفي خميني و مراسم ختم و يادبود آن مرحوم سرآغاز رويدادهاي سال 1356 در كرج بهحساب ميآيد. به همين جهت بود كه رهبر نهضت ازآن بهعنوان «يكي از الطاف خفيهي الهي» يادنمود. پس از آن نام خميني ديگر براي مردم كوچه و بازار واژهي آشنا و صميمي بود و كسي از ذكر و تكرار آن هيچ ترس و هراسي به خود راه نميداد. كانون وليّعصر يكي از مراكز فرهنگي و ديني كرج در اين سال فعاليتهاي فراواني انجام داد كه بخشي از آنها درقالب دعوت از روحانيون سرشناس قم و تهران جهتِ سخنراني در مساجد اين شهر بود.
حدود بيست روز پس از برگزاري مراسم يادبود آقامصطفي، اول آذر 1356 به دعوت كانون وليعصر حجتالاسلام حسن روحاني در مسجد امامِ كرج سخنراني كرد. وي در سخنراني خود غيرمستقيم از امام ياد كرد و رژيم را به باد انتقاد گرفت. در پايان اعلاميههايي عليه رژيم درميان جمعيت پخش شد. اين مراسم نشان ميداد، برگزاركنندگان آن، نه تنها به سخنراني بلكه به رويارويي مستقيم و تحريك مردم عليه رژيم ميانديشيدند.