پایگاه اطلاعرسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ يكي از جلوههاي باشكوه و حيرتانگيز نهضت اسلامي مردم ايران در سال57، اعتصاب سراسری كارمندان ادارات ، مدارس ، کارگران بود. تعطيلي ادارات و مدارس در سراسر كشور، تأثير قاطع و بيچون و چراي رهبري امام خميني در فرايند انقلاب را به جهانيان ثابت كرد.
اعتصابات گسترده در تمامی شهرهای ایران جریان داشت. در این میان کرج از جمله شهرهایی بود که مردم آن مبارزه علیه رژیم پهلوی را با پیشگامی فرهنگیان به اوج رساندند.
در کتاب "انقلاب اسلامی در کرج" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره اعتصاب فرهنگیان کرج آمده است: همزمان با شروع اعتصابها در تهران و قم در آبان57، دانشآموزان و معلمان كرج اولين گروهي بودند كه دست به اعتصاب زدند و الگويي سياسي براي ديگر كارمندان شدند. نخستين خيزشهاي دانشآموزان دبيرستانها جهت تعطيلي كلاسها و دامنزدن به اعتراضها در فروردين ماه 1357 شروع شد. اگرچه در پاييز سال57 بود كه اعتصابات فراگير شد و ساختار اداري و اقتصادي رژيم پهلوي را فلج ساخت، امّا پس از آنكه در 9 آبان 57 اعتصاب در شركت نفت گسترده شده و توليد متوقف گرديد، دامنه اعتصابات بهسرعت گسترش يافت.
در جريان اعتصاب مدارس، دانشآموزان به طور خودجوش و تحت تأثير شرايط و فضای سياسي جامعه از حضور در كلاسها خودداري كردند. البته يكی از عوامل مهم تأثيرگذار بر رفتار سياسي دانشآموزان، معلمان و مسئولان مدارس بودند كه اوضاع سياسي جامعه را برای آنها توضيح ميدادند و زمينه حضور فراگير آنها را در اجتماع فراهم ميساختند.
اوايل پاييز57 و با شروع سال تحصيلي در مدارس گفتگو و بحث ميان معلمان در مورد اوضاع سياسي كشور و شيوههای مبارزه عليه رژيم در گرفت. حتي اخبار و اطلاعات تهران و قم نيز مباحث مربوط به جنبش و انقلاب مطرح شد. نكته جالب آن است كه برخي معلمانِ انقلابي ضمن استفاده از فضای مدرسه براي تبليغ عليه رژيم از امكانات تكثير مدرسه جهت انتشار اعلاميههای ضدرژيم و پخش آنها در سطح شهر استفاده ميكردند.
بيشتر مبارزان و انقلابيون كرج بر نقش مهم دانشآموزان و معلمان اين شهر در گسترش فضاي انقلابي تأكيد كردهاند. مسيحالله علايي دراينباره ميگويد: «...اگرچه همه مردم عزيز ما در انقلاب نقش داشتند، ولي نقش قشر فرهنگي ازبقيه برجستهتر و مهمتر بود. از زمانيكه آنها اعتصاب به راه انداختند و به تظاهرات گرمي بخشيدند، بقيه مردم باعلاقه و حرارت بيشتري به جنبش اسلامي پيوستند».
باتوجه به اينكه در هر محله يك يا چند مدرسه وجود داشت، اعتصاب يكباره آنها تأثير فوقالعادهاي برمردم نهاد، زيرا به اين وسيله فرزندان بيشتر خانوادهها به اعتصاب ميپيوستند.