مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کد خبر: ۴۷۴۹
ویژه‌نامه "نقش اول"| برگی از خاطرات بانو سالاری‌فرد
بانو سالاری‌فرد می‌گوید: «آن موقع تازه آیت‌الله مطهری كتاب مسئله حجاب را نوشته بودند. من در آن فرصتی كه در منزل بودم این كتاب را مطالعه كردم. یك سری از مطالب این كتاب را جمع‌آوری كردم به صورت انشاء آماده كرده بودم...خیلی برای بچه‌ها جاذب بود و اثر داشت؛ به طوری كه در آن زمان فقط من در مدرسه محجبه بودم اما بعد تعدادمان در خود مدرسه شاید به 10، 12 نفر رسید... در مدارس دیگر هم كم‌كم بیشتر شد...»
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - 2019February 25

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ یکی از وجوه مبارزات زنان در نهضت اسلامی، مبارزه فکری و فرهنگی بود. دختران دانش‌آموز نیز در این زمینه پیشگام و پیشقدم بودند که با تشکیل هسته‌های مبارزاتی نقش بسزایی در اسلامی‌‌شدن فضای جامعه داشتند. بانو سالاری‌فرد از جمله بانوان مبارزی بود که فعالیت‌های گسترده‌ای در این رابطه داشت. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخشی از خاطرات بانو سالاری‌فرد است که در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است.

 

هسته‌ مبارزاتی دختران دانش‌آموز در کرمانشاه

بانو سالاری‌فرد درباره هسته مبارزاتی دختران دانش‌آموز در دوران نهضت اسلامی می‌گوید: «آن موقع به علت اینكه یكسری مطالعات داشتم و با افراد و دانشجویان مذهبی ارتباط داشتم یك گروهی بودیم. 7، 8 تا دختر دبیرستانی در جلسات با هم آشنا شده بودیم و خلاصه جو سیاسی آن موقع را فهمیده بودیم و درك كرده بودیم و با هم صحبت می‌كردیم. یكی از این خانم‌ها خانم جوشقانی است كه همسر آقای هاشمی‌نژاد شد. هر كدام هم در یكی از دبیرستان‌های كرمانشاه مشغول بودیم منتها چون در جلسات همدیگر را دیده بودیم افكارمان به هم نزدیك بود. به طور طبیعی جلساتی داشتیم تبادل نظر می‌كردیم كه چه كاری بكنیم چه كاری نكنیم، در امور مسایل سیاسی چه برنامه‌هایی داشته باشیم..

 

مبارزه فکری و فرهنگی در مدارس دخترانه

مبارزات فکری و فرهنگی یکی از ابعاد مهم مبارزه به شمار می‌آمد که بهترین عرصه آن مدارس بود. بانوسالاری‌فرد روایت جالبی از مبارزه فرهنگی خود در مدارس دارد: «من سعی می‌كردم در زنگ انشاء مطالب سیاسی در كلاس درس مطرح شود. البته می‌دانستم كه این ممكن است برای من یك مقداری گران تمام شود اما آن روحیه مذهبی و انقلابی كه در من پیدا شده بود یا رشد كرده بود دوست داشتم كه این مسایل را انتقال بدهم. علاوه بر این كه خودم این كار را می‌كردم به دوستان هم می‌گفتم شما این كار را بكنید. بهترین جایی كه 40 تا فكر مستعد و آماده در اختیار ما هست كلاس است، ما باید از زنگ انشاء استفاده بكنیم.

 گفتم به نظرم مطلبی را از كتاب آقای هاشمی‌نژاد جدا كنیم این‌ها را در كلاس برای بچه‌ها بخوانیم تا بچه‌ها روشن شوند. من مطلبی كه برای خودم انتخاب كرده بودم تشبه به كفار بود كه این را خیلی مفصل آقای هاشمی‌نژاد به صورت یك مصاحبه‌ای در كتابش آورده بود. من مطلب را جدا كردم به یكی از دوستان گفتم شما این را بنویس، مطلب دیگری از همین كتاب را دادم دوست دیگرم نوشت و یك مطلبش را هم که درباره نقد تساوی حكم زن و مرد بود خودم انتخاب كردم. رفتیم در كلاس درس این مطالب را خواندیم. خیلی بچه‌ها خوششان می‌آمد و جذب می‌شدند و حتی معلم را تحت‌تأثیر قرار داده بودیم. او می‌گفت من از فكر شما خیلی خوشم می‌آید دوست دارم این كتاب‌هایی كه شما مطالعه می‌كنید مطالعه كنم.»

 

حجاب؛ دلیل اخراج از دبیرستان

 در دوران پهلوی از حضور دانش‌آموزان محجبه در مدارس جلوگیری به عمل می‌آمد و دختران مسلمان این عرصه را برای مبارزه مناسب می‌دیدند. بانو سالاری‌فرد در این‌باره می‌گوید: «سال اول ورود به دبیرستان با روسری رفتم... دیدم اینطور نمی‌شود خیلی برایم سخت بود. اولش كه این روسری را می‌پوشیدم دیدم باید موی سرم بیرون باشد و این كار حرام است و به خاطر خواندن یك درسی كه شب اول قبر به دادم نمی‌رسد ما اصل قرآن را زیر پا بگذاریم، این چه كاری است؟ من اصلاً مدرسه نمی‌روم... این مسئله خیلی برای معلمین من ناراحت‌كننده بود گفتند كه چرا نمی‌آیی؟ گفتند به خاطر حجابش نمی‌آید... بعد از یكسری مذاكراتی كه با خانواده و با خود من كردند گفتند كه شما هرطور كه دوست داری بیائید سركلاس بنشینید. چون نمراتم هم خوب بود حیفشان آمد.

ما آن موقع گفتیم می‌خواهیم با روبند و چادر بیائیم. این‌ها اول یك مقدار جنگ می‌كردند بالاخره قبول كردند و تصورشان این بود كه من مدتی مدرسه می‌آیم و بچه‌ها مسخره می‌كنند و كسی صحبتی می‌كند دست برمی‌دارم و خودبخود حل می‌شود. ما آمدیم نشستیم سركلاس با روبند و چادر كه دیدند اصلا خجالت نمی‌کشیم. خیلی هم بچه‌ها را جذب كردیم و من این‌ها را مبارزه می‌دانستم. من روزهایی كه معلم زن داشتیم لباس خیلی مرتب می‌پوشیدم، خیلی شیك و مرتب و تمیز در كلاس حاضر می‌شدم. وقتی معلم مرد می‌آمد كاملاً پوشیده با روبند و چادر و حتی دستكش می‌پوشیدم. خود این خیلی روی بچه‌ها اثر گذاشته بود... یك مدتی اینطور بودیم تا مسئولین دیدند فایده ندارد بعداً ممكن است كسی خبر شود بگویند این را چرا اینطور در مدرسه راه دادید. بالاخره من را صدا زدند گفتند از فردا اینطور نباید به مدرسه وارد شوید. گفتم شما به من وعده كردید. گفتند نه ما دیگر در این حد نمی‌توانیم شما را بپذیریم، دیگر هر چه ما با آن‌ها صحبت كردیم گفتند نه ما باید شما را از مدرسه بیرون كنیم. گفتم من طبق دستور مذهبی اینطور باید بپوشم این‌ها قبول نكردند.»

 

نقش آثار آیت‌الله مطهری در مبارزات فرهنگی بانوان

 آثار بزرگانی همچون شهید مطهری نقش پشتیبانی فکری برای هسته‌های مبارزاتی داشت که بانو سالاری‌فرد هم به خوبی به آن اشاره می‌کند: «آن موقع تازه آیت‌الله مطهری كتاب مسئله حجاب را نوشته بودند. من در آن فرصتی كه در منزل بودم این كتاب را مطالعه كردم. یك سری از مطالب این كتاب را جمع‌آوری كردم به صورت انشاء آماده كرده بودم...خیلی برای بچه‌ها جاذب بود و اثر داشت؛ به طوری كه در آن زمان فقط من در مدرسه محجبه بودم اما بعد تعدادمان در خود مدرسه شاید به 10، 12 نفر رسید... در مدارس دیگر هم كم‌كم بیشتر شد...»

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: