مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کد خبر: ۷۰۹
قاسم تبریزی در گفتگو با پایگاه "مرکز اسناد انقلاب اسلامی":
پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت: موشن‌گرافیک "60ثانیه با تاریخ" از آن جهت که ذهن نسل جوان را متوجه برخی از تجربیات و عملیات نسل گذشته می‌کند بسیار خوب است و می‌تواند جوان‌ها را به سال‌های 40 و 50 ببرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 11

قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره موشن‌گرافیک "60ثانیه با تاریخ" که توسط پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است گفت: موشن‌گرافی "60ثانیه با تاریخ" از آن جهت که ذهن نسل جوان را متوجه برخی از تجربیات و عملیات نسل گذشته می‌کند بسیار خوب است و می‌تواند جوان‌ها را به سال‌های 40 و 50 ببرد.

وی درباره قسمت اول موشن‌گرافی "60 ثانیه با تاریخ" که تحت عنوان "رسانه‌های انقلاب" منتشر شده است گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تمام رسانه‌ها در اختیار رژیم پهلوی بود و جریان مذهبی نه مجله داشت، نه رادیو و نه تلویزیون و حتی سینما و تئاتر هم در اختیار رژیم بود. اما سوال این است که در چنین موقعیتی که تمام راه‌ها بر روی آن نسل بسته بود، آنها در مبارزه از چه ابرازی استفاده می‌کردند؟ یا نحوه انتقال اعلامیه‌ها چگونه بوده است؟ مثلا وقتی یک نوار تکثیر می‌شد چگونه به دست مردم می‌رسد؟ چگونه است که امام(ره) در پاریس صحبت می‌کنند و بلافاصله این صحبت‌ها در ایران منتشر می‌شود و روند حرکت انقلابی با عنوان نهضت نوارهای صوتی و نهضت اعلامیه که این دو نقش مهمی در سال‌ها 41 تا 57 در پیام‌رسانی انقلاب داشت.

مثلا در آن زمان یک دستگاه ضبط نوار کاست جدید آمده بود که در یک دقیقه به اندازه یک ساعت تکثیر می‌کرد. البته شیوه‌های متعدد و متنوعی برای انتقال اعلامیه‌های امام(ره) وجود داشت. مثلا یک نفر یک بسته اعلامیه را به مسجد می‌برد و در بین مفاتیح و قرآن‌ها می‌گذاشت و می‌رفت و زمانی که مردم برای خواندن قرآن، دعای توسل،زیارت عاشورا و.... به مسجد می‌آمدند اعلامیه را برمی‌داشتند و در جیب خود می‌گذاشتند. 

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران درباره تاثیر "60 ثانیه با تاریخ" در انتقال تجربه نسل مبارز و انقلابی به نسل جوان گفت: جوان نمی‌تواند خودش را در آن سال‌ها قرار دهد مگر اینکه داستان، رمان، قصه و خاطرات آن دوران را درک کند. برای همین منظور این کارهای جدید مثل "موشن‌گرافیک" تاثیر خوبی دارد. این تجربه باید به نسل بعدی منتقل شود که خطاها و اشتباهات گذشته تکرار نشود و این نسل بتواند از دستاوردها، ابتکارها و نبوغ آن نسل بعنوان یک میراث علمی و عملی استفاده بکند. لذا این کار "60ثانیه با تاریخ" کار بسیار عالی و خوبی است چرا که می‌تواند تلنگر به ذهن مخاطب بزند. البته این حرکت باید استمرار پیدا کند و در کنار این موشن‌گرافیک، برنامه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد تا جوان بتواند این تلنگر را در جای دیگر تکمیل کند.

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه استفاد از ابراز روز برای روایت تاریخ انقلاب اسلامی و ارائه آن به جوان‌ها بسیار مهم است گفت: جوان‌ می‌خواهد همه چیز را بفهمد و به همه چیز دست پیدا کند اما بخاطر اینکه جوان‌ امروزی عجله دارد و حوصله کارهای طولانی را ندارد لذا باید در همین کارهای خلاصه مطالب را به جوان‌ها ارائه داد تا درک آن روزها برای آنها قابل فهم‌تر باشد. لذا در این بنباران اطلاعاتی این "60 ثانیه با تاریخ" می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: اما در نوع ارائه این مسائل دو خطر ما را تهدید می‌کند: افراط و تفریط، انفعال و تهاجم. ما هیچ کدام از اینها را نباید داشته باشیم. چراکه ما حرکتمان یک حرکت سازنده است و باید با توجه به مقتضیات زمان و مخاطبانمان که در زیر بمباران تبلیغاتی منفی دشمن قرار گرفته‌اند عمل کنیم. لذا ما نباید در مقابل حرکت‌های مخالفان و معاندین منفعل باشیم و باید آنها را بشناسیم و بدانیم که چه چیزی ایجاد شبهه می‌کند و حتی جنگ روانی به وجود می‌آورد؟ آنها را بدانیم و در رابطه با این کارها حرکت‌های ایجابی و اثباتی داشته باشیم و پاسخ آن را در یک حرکت ایجابی بدهیم. 

پژوهشگر تاریخ انقلاب به سه نکته اشاره کرد و گفت: در انتها باید به سه نکته توجه کرد: 1- درکنار این برنامه، پایگاه‌های تاریخی ما باید پیرامون وقایع، جریان‌ها، رجال و موضوعات کوتاه (1 تا 2 صفحه‌ای) داشته باشند؛ با ذکر منابع برای مخاطبان که می‌خواهند بدانند. 2- ارجاع به کتاب و منابع و مآخذ قابل دسترسی خصوصا سایت‌های مستند موسسات تاریخی. 3- تهیه یک طرح کوتاه مدت و دراز مدت جهت برنامه‌ریزی که مطالب یا سیر تاریخی داشته باشد یا سیر موضوعی که ما بدانیم در طی این مدت به مخاطبانمان چه چیزی ارائه می‌دهیم.

به گزارش پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی٬در ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی٬پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی موشن‌گرافیک "60 ثانیه با تاریخ" را با رویکردی جدید برای سلسه مباحث تاریخی خاص جوانان و نوجوانان منتشر کرد.

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: