مرکز اسناد انقلاب اسلامی

چرا آمل را شهر هزار سنگر نامیدند؟
در بهمن ماه 1360 نیروهای کمونیست و چپ‌گرا طی برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام داده بودند با تصور همراهی مردم آمل با آن‌ها به این شهر حمله و تصرف کردند. مردم آمل در روز ششم بهمن با حضور در خیابان‌ها و سنگربندی مقابل منازل در برابر نیروهای کمونیست ایستادگی و آن‌ها را از شهر بیرون کردند.با آغاز صبح ششم بهمن، حماسه‌ مردم آمل شكل گرفت و صدها نیروی داوطلب مردمی با روی آوردن به مقر سپاه و گرفتن اسلحه، به مقابله سربداران جنگل رفتند.سنگربندی‌ها آغاز شد. از زن و مرد و پیر و جوان همگی با آوردن شن و گونی اقدام به سنگرسازی و نبرد سنگر به سنگر كردند تا آنجا كه آمل لقب «هزار سنگر» گرفت.
روایتی از حماسه 6 بهمن آمل
با توجه به حساسیت موضعی كه باید تصرف می‏شد، مأموریت یافته بودند كه ساختمان (2 طبقه) بسیج (مشرف پل به وسط شهر و در كنار فرمانداری كه مقر هدایت عملیات مشترك جنگل بود) را تصرف كنند. در سند دست‌نویسی كه گزارش فرمانده گروه با كد "روزبه" و با دست خط فرمانده كمونیست آن به دست آمد، عین مشاهدات خود را بازگو نموده‌اند:
انقلاب اسلامی در رفسنجان
هر روز مساجد شهر و روستا محل تجمع انقلابیون و سخنرانی عالمان بود، پخش خبر بازگشت امام خمینی (ره) در اوایل بهمن موج خوشحالی و امیدواری به پیروزی را در مردم دمید، امّا بختیار که دستور بستن فرودگاه‌ها را داد و بازگشت امام در تاریخ تعیین شده در پنج بهمن صورت نگرفت روز شش بهمن مغازه‌ها بار دیگر تعطیل و تظاهرات عظیمی به راه افتاد عالمان قم و تهران با صدور اعلامیه‌ای تظاهرات سراسری را پیشنهاد کردند.
اسناد انقلاب / 5 بهمن 57
در گزارشی از شهربانی خراسان در همین رابطه به تاریخ 5 بهمن 1357 آمده است: « شنیده می‌شود عده زیادی از مخالفین و تظاهرکنندگان جهت استقبال از خمینی قصد دارند به تهرن بروند و تعداد زیادی از آن‌ها مجهز به اسلحه می‌باشند و چنانچه در بین راه‌ها هم از آنان بازرسی بعمل آید قویاً بی‌نتیجه نخواهد بود.»
اسناد انقلاب/ 2 بهمن 1357
در آستانه بهمن 57 عشایر بویراحمد آمادگی خود را در همراهی با انقلاب اسلامی از طریق آیت‌الله ملک‌حسینی به امام خمینی اعلام کردند. امام خمینی نیز در پیامی به تاریخ 2 بهمن 1357 (22 صفر 1399) از سلحشوری عشایر آن دیار تقدیر کردند.
در بخشی از پیام امام آمده است : با جناب مستطاب سيدالعلماء و حجت‌الاسلام آقاي حاج سيد ابراهيم خسروشاهي(دامت افاضاته) مذاکره نموده و از ايشان درخواست نمودم تقاضاي اهالي محترم را بپذيرند. با آنکه کسالت مزاجي دارند و گرفتاري داخلي هم دارند و نگراني‌هائي از وضع محل نيز داشته‌اند مع‌ذلک چون اهميت امر را در نظر دارند. قبول فرمودند که تشريف بياورند و مدتي تشريف داشته باشند و وضع آنجا را انشاءالله سر و سامان بدهند. انشاء‌الله پس از زيارت عرفه تشريف مي‌آورند.
انقلاب اسلامی در لرستان
« در اين روز بيش از 300 هزار تن از اهالى خرم آباد و عشاير مناطق اطراف دست به تظاهرات زدند كه طى آن نمايندگان و سران عشاير با جامعه‌ى روحانيت اعلام هم‌بستگى كردند. در بروجرد هم مردم با اجتماع در جلوى مسجد امام خمينى و حضور علماى شهر در جمع آنان راه‌پيمايى خود را آغاز كردند. پس از اين راه‌پيمايى قطعنامه‌اى در ده ماده قرائت گرديد. مردم اليگودرز نيز پس از اجتماع در حسينيه‌ى اين شهر دست به تظاهرات زدند و خواستار برقرارى حكومت اسلامى شدند.
در سیاهكل از مظاهر نظام فقط یك ساختمان مال جهاد بود كه رویش عكسی از امام زده بودند. نظام در سیاهكل مظهری نداشت. فرماندار نبود، آنجا فقط بخشدار بود و دولتی‌هایش هم از چریك‌های فدایی و كمونیست‌ها بودند. در سیاهكل این‌ها راه می‌رفتند، شعار می‌دادند، دختر و پسر با هم بودند. تمام جلساتی كه این‌ها داشتند در همین سیاهكل برگزار می‌شد و عده‌ای از جوان‌های آنجا را هم جذب كرده بودند و خانه‌های مردم در اختیار آن‌ها بود.
انقلاب اسلامی در مازندران
مبارزات مردم بابل تازه اوج گرفته بود و آنها هم به مانند مردم ایران خواستار اخراج شاه و اربابان آمریکایی‌اش بودند. از همین رو بود که وقتی خبر فرار شاه از کشور پخش شد، مردم بابل نیز همانند سایر هموطنان خود، به پائین کشیدن مجسمه‌های شاه که نمادی از سلطنت خودکامه پهلوی بود پرداختند و به تعبیر رابرت هایزر، ژنرال آمریکایی، مردم « به طور نمادین در حال کشتن شاه بودند.
انقلاب اسلامی در شهرری
بانگ شعار «مرگ بر شاه»، در تهران برای اولین بار از مسجد ما به آسمان رفت. در آن روز آقای عبدوس روی منبر رفت و گفت: «من چند دقیقه ساکت می‌نشینم شما با هم مرگ بر شاه بگویید». بیشتر اعلامیه‌های امام از این مسجد مخصوصاً در ایام مذهبی خاص مانند عید فطر و عاشورا در سطح وسیعی پخش می‌شد و ساواکی‌ها و پلیس شهربانی نیز برای مقابله با این کار می‌آمدند، صف می‌کشیدند و عده‌ای را همان جا دستگیر می‌کردند.