پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ آیتالله رضا استادی میگوید: یكی از اشتباهاتی كه برای برخی از كسانی كه به مسائل مربوط به امامت و ولایت اهمیت فوقالعاده میدهند (و واقعاً هم بسیار مهم است، زیرا اسلام بدون امامت كامل نیست و شاهد آن آیهی تبلیغ و آیهی اكمال دین میباشد) این است كه فكر میكنند هر كس از اتحاد و وحدت مسلمین دم میزند، ولایتش ضعیف است و یا به مسائل مربوط به ولایت اهلبیت علیهمالسلام اهمیت نمیدهد. اگر اینها مقدمهی وصیتنامهی حضرت امام و مطرح كردن حدیث ثقلین و مكتب تشیع را آن هم با آن بیان علمی و منطقی و رسا ببینند و منصف باشد، اعتراف میكنند كه اشتباه كردهاند.
این مقدمه بود تا مطلبی را نقل كنم: یكی از گستردهترین و محكمترین كتابهایی كه در حقانیت مذهب شیعه و اثبات امامت حضرت مولیالموالی علی علیهالسلام نوشته شده، كتاب «عبقات الانوار» است. این كتاب در چند مجلد بزرگ در هند چاپ شده و در سالهای اخیر هم تعدادی از مجلدات آن از روی همان چاپ هند افست شده است. یكی از مجلدات آن مربوط به حدیث ثقلین است كه با تحقیق دو نفر از علمای اصفهان در شش جلد چاپ جدید حروفی دارد. جلد دیگر آن كه مربوط به حدیث غدیر است نیز با تحقیق یكی از علما در قم و ظاهراً در ده جلد چاپ حروفی شده است.
تقریباً شصت سال قبل كه برخی از مغرضان شبهاتی را در مورد امامت مطرح كرده بودند، یكی از خدمات حضرت امام خمینی(ره) این بود كه جلد غدیر عبقات الانوار با تصحیح و نظارت ایشان چاپ شد. پس به این نتیجه میرسیم كه منادی وحدت و اتحاد بودن با مطرح كردن مسئلهی بسیار مهم امامت منافات ندارد و نباید كسانی كه با انقلاب مخالفند مسئلهی اتحاد و وحدت را بهانه كنند و تهمت بیولایتی به امام و پیروان امام بزنند. اینكه یكی از آثار حضرت امام تصحیح و نظارت بر چاپ جلد غدیر عبقات الانوار است را حوزویان كمتر میدانند؛ چون در خود آن چاپ نامی از ایشان برده نشده است.[1]
امام خمینی در سال 1320 شمسی/1363 قمری که هنوز تمام مجلدات عبقات چاپ نشده بود، پس از بحث در موضوع حدیث غدیر، می نویسد: "... هر کس بخواهد اطلاع از چگونگی حدیث غدیر پیدا کند، باید رجوع کند به کتاب عبقات الانوار سید بزرگوار میرحامد حسین ، که چهار جلد بزرگ در حدیث غدیر تصنیف کرده و چنین کتابی تاکنون نوشته نشده و عبقات الانوار در امامت از قراری که شنیده شده، سی جلد است و آنچه که ما دیدیم، هفت - هشت جلد است و در ایران شاید تا پانزده جلد آن پیدا شود و عده ای در صدد جمع آن کتاب و تضییع آن هستند و ما ملت شیعه در خواب هستیم تا آن وقت که یک چنین گنج پر قیمت و گوهر گرانبهایی از دست برود! اکنون قریب دو سال است [دو سال قبل از1363ق] که به ملت شیعه تجدید طبع این کتاب پیشنهاد شده و به خونسردی تلقی شده است. با این وصف با خواست خدا جلد غدیر در تحت طبع است. لکن بر علماء شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است که این کتاب بزرگ را که بزرگترین حجت مذهب است نگذارند از بین برود و به طبع آن اقدام کنند."[2]
منابع: