حزب‌الله چگونه پیش‌بینی مردم لبنان از سرنوشت جنگ ۳۳روزه را تغییر داد؟

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ جنگ سی‌وسه‌ روزه لبنان با رژیم صهیونیستی دستاوردهای شگفت‌آوری برای حزب‌الله، جبهه مقاومت و ملت و دولت لبنان داشت. شکست صهیونیست‌ها در این جنگ تحولات اساسی در فضای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به وجود آورد.

در کتاب "حزب‌الله لبنان و بیداری اسلامی" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده در این رابطه آمده است:

«امین محمد حطیط» یکی از نتایج و دستاوردهای جنگ سی و سه روزه برعلیه لبنان را یافتن سبک و راه سومی در جنگ دانسته و به‌جز جنگ نظامی کلاسیک، از جنگ چریکی به‌عنوان «شیوه‌ مقاومت اسلامی» نام می‌برد که مبتنی بر اصول ذیل است:

- آماده‌سازی مناسب مناطق برای پرتاب و شلیک به دشمن به‌دور از آتش و تیررس دشمن و نگهداشت آن.

- بهره‌گیری از سلاح مناسب برای نابودی و کشتن دشمن بدون هرگونه فرصت‌کشی و ازدست‌دادنِ آن.

- رزمنده‌ متعهد و مملو از معنویت که ثابت‌قدم در جنگ و بهره‌مند از همت بالایی است.

- سیستم اطلاعاتی قوی که امکان اشراف اطلاعاتی از موقعیت و امکانات دشمن را فراهم می‌کند.

- سیستم حفاظت اطلاعات قوی از موقعیت و امکانات خودی که مانع نفوذ و اطلاع دشمن می‌گردد.

- سیستم فرماندهی، مدیریت و ارتباط ویژه که مقاومت را در اختیار کامل رهبری قرار می‌دهد.

- فرماندهی خردمند و دانا به همه‌ی مسائل که دچار خدشه و تعلل و انفعال نمی‌گردد.

- مدیریت کامل جنگ روانی قبل از تحت تأثیر قرار گرفتن از آن.

و در نهایت این نظامی ارتش لبنان تجربه‌ ‌ویژه در لبنان را ارج می‌گذارد که در آن یک انسان باعزت و باکرامت با همت خود از حق در برابر دشمن دفاع می‌کند و بر سلاح و قدرت او فایق می‌گردد.

سیدحسن نصرالله بلافاصله پس از خاتمه‌ جنگ 33 روزه از دستیابی مقاومت به یک «پیروزی راهبردی و تاریخی» یاد کرد. قدرت بازدارندگی حزب‌الله در برابر تجاوز اسرائیل و باور به آن، دستاورد بزرگی است. بیش از 63 درصد نتایج نظرسنجی از مردم لبنان دوهفته قبل از جنگ سی و سه روزه در پاسخ به سؤال «آیا معتقدید اسرائیل شکست خواهد خورد؟» منفی بوده است.

«خیرالدین حسیب» دو نتیجه از نقش حزب‌الله بر بیداری اسلامی و لبنان بیان می‌کند. اول اینکه ترکیب اراده، عقل و ایمان را با خود به ارمغان آورد تا با وجود همه‌ کمبودها و مشکلات، پیروزی در دسترس لبنانی‌ها قرار گیرد و دوم اینکه زلزله‌ای در جامعه‌ اسلامی و عربی ایجاد کرده تا جاده برای انسان‌هایی که به راه خود ایمان و اعتقاد دارند و آماده‌ی جان‌فشانی هستند، فراهم گردد.

لبنانی‌ها اعم از جامعه‌ عربی یا جامعه اسلامی به راهبرد حزب‌الله اعتماد کامل کردند و روایی آن را در جنگ سی و سه روزه سنجیدند. همه‌ آن‌ها که در داخل لبنان به انتقاد و تهاجم علیه حزب‌الله پرداخته بودند، زبان در کام کشیدند.

اکونومیست، نشریه‌ انگلیسی طرفدار اسرائیل، در صفحه اول با چاپ عکس سیدحسن نصرالله، وی را برنده‌ جنگ اعلام کرد. چرا که اهداف اسرائیل به دلیل این شکست از روز اول تا روز 33 پی‌درپی تغییر کرد. ابتدا نابودی حزب‌الله، سپس نابودی توان موشکی حزب‌الله، تقلیل هدف به پراکنده‌ساختن قدرت نظامی این جنبش، پس از آن راندن حزب‌الله به شمال رود لیطانی و در نهایت رضایت به بازپس‌گیری فوری دو سرباز اسیر خود نشان از شکست و ناکامی در برابر مقاومت داشت.


حزب‌الله چگونه پیش‌بینی مردم لبنان را از سرنوشت جنگ ۳۳روزه تغییر داد؟


اسرائیلی‌ها که با هدف قراردادن اکثریت لبنانی‌ها در پی قطع حمایت روانی و سیاسی آن‌ها از مقاومت بودند، موفق به این امر نگردیدند، هرچند 1300 نفر را شهید، 30 هزار واحد مسکونی و 154 پل و تأسیسات و کارخانه‌های فراوانی را ویران کردند. نظرسنجی بیگانگان در میان آوارگان جنگی برای اثبات قطع رابطه‌ مردم با مقاومت، از غیرت و تعصب شگفت‌انگیزی حکایت داشت. پس از قطع جنگ بلافاصله مردم به خانه و کاشانه‌ خود بازگشتند و پاسخ سخت و شدیدی به مخالفان دادند و پایبندی خود را به مقاومت بیان داشتند.

«معن بشور» معتقد است که هم‌پیمانان مقاومت و پشتیبانان آن در همه اقوام و مذاهب لبنانی حضور دارند...از همه مهم‌تر با درنظرگرفتن وحدت مستحکم بین جنبش امل و حزب‌الله که هر دو نماینده‌ اکثریت جنوب لبنان می‌باشند و پس از سال‌ها با وجود اختلاف دیرینه اینک با پیوستگی غیرقابل توصیف پس از جنگ 33 روزه علاوه بر ممانعت از تقلیل حزب‌الله به یک گروه شبه‌نظامی، از وقوع هرگونه جنگ یا ناآرامی داخلی مورد نظر دشمنان لبنان جلوگیری می‌کنند و در این میان همراهی ارتش به وحدت ملت لبنان و مسلمانان یاری می‌رساند. نباید فراموش کرد که ائتلاف 14 مارس با جریان المستقبل و حزب سوسیالیست مترقی به‌عنوان دو نیروی عمده مخالف سلاح و قدرت حزب‌الله هستند و به‌نوعی نمایندگان غرب، آمریکا و اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آن‌ها در داخل لبنان به‌شمارمی‌روند.

پس از جنگ، «هاآرتص» به‌صراحت از شکست و سیلی‌خوردن تل‌آویو از حزب‌الله سخن می‌راند. «ایندیپندنت» روزنامه انگلیسی، پس از ناکامی‌های اسرائیل سیدحسن نصرالله «سمبل عربی و اسلامی» ذکر کرده و روزنامه نیوزویک در مقاله‌ای تحت عنوان «مردی تازه برای خاورمیانه» از محبوبیت حزب‌الله و پیروزی سیدحسن نصرالله می‌نویسد. سیدحسن نصرالله بارها راهبرد منطقی و اعتدالی و جلب حمایت مردم را تکیه‌گاه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی می‌داند که جوانان پرشور و فرزندان مردم با خون‌هایشان از مدعیان خرد و منطق در حفظ لبنان و مسلمانان سبقت جسته‌اند.

شیخ «فیصل مولوی» با دلایل شرعی و عقلی فتاوی منسوب به «شیخ عبدالله بن جبرین» که کمک به حزب‌الله را جایز ندانسته بود، آن را رد کرده و جنگ علیه صهیونیست‌ها را جنگ تمام اسلام و تمام امت مسلمان و حتی مسیحیان در برابر آنان می‌داند و حمایت نکردن از حزب‌الله در این جنگ را دور از خوی جوانمردی و انسانی بیان می‌دارد و حتی تحتِ امرِ حزب‌الله بودن در برابر دشمن را برای جوانان سنی جایز می‌شمرد، چرا که ترک جهاد موجب تسلط کافران بر مسلمانان خواهد شد. این عالم سنی شیخ عبدالله الجبرین عربستانی را وادار به عقب‌نشینی و حمایت از حزب‌الله کرد. این یکپارچگی و برگشت به وحدت اسلامی فراقومی و فرامذهبی دستاوردی بزرگ برای حزب‌الله و اسلامگرایی بود که حمایت همه‌ مسلمانان را برانگیخت و اسرائیل را ناکام گذاشت.