فروشگاه

فصل نامه گواه

فصل نامه گواه

دســتور ساواک برای اخراج اساتید دانشــگاه تهران | اسناد تقلب در انتخابات مجلس در دوره رضاشــاه | تلگرافی که کاردار ســفارت امریکا در ایران نوشــت | چگونه املاک غصبی رضاشاه به بنیاد خیریه پهلوی تبدیل گردید؟ | فضا را باز نکنید! | خاطره حجت الاسلام والمســلمین حسن روحانی از رفراندوم جمهوری اسلامی | رمزگشــایی از بازجویی فنی | جدایی بحریــن از ایران به روایت داود هرمیداس باوند | یکدســت ســازی به نفع دیکتاتور | دانشگاه هراسی | وطن یعنــی خلیج تا ابد فارس | آدرس غلط ســاواک | نظر حاج شــیخ عبدالکریم حائری در مورد مشــروعه خواهان چه بود؟ | فرستاده مخفی کاخ سفید | گزارش محرمانه سفیر امریکا به واشــنگتن | اسنادی که دروغ های پرویز ثابتی را افشا می کند | کســی برای ملک خود به دادگاه نمیرود | ســند افشای نقش آفرینان ۲۵ مرداد | ســند دســتگیری 190 دانشــجوی دانشــگاه های تهران | گزارش اتاق ســیاه | مخالفت تاریخی ایران با نظریه دو دولتی در فلســطین | شــاه متزلزل و نخســت وزیر وابسته | روحانیت در نگاه شــهید مطهری | مجالس دربارپسند | کابوس پنجه عقاب | ســکوت تهران | محرمانه های برخورد با دانشــگاهیان | فرمان انتصاب فضل الله زاهدی به نخســت وزیری | مؤسس حوزه علمیه قم به روایت آیت الله محقق داماد | گفت و شنود با حمید دهقانی، سفیر پیشین ایران در قطر | روشن فکران متعهد | حماسه رفراندوم | سندی سّری از همکاری ساواک و موســاد علیه فلســطین | حاکمیت ایرانی جزایر سه گانه در نقشه چاپ مسکو | مردم ســالاری دینی این نیست! | تکثر در خانه ملت | سنگ بنای بنیاد پهلوی چگونه گذاشته شد؟
دین داری و تحولات اجتماعی ایران معاصر

دین داری و تحولات اجتماعی ایران معاصر

دینداری و تحولات اجتماعی   تحولات اجتماعي مي‌روند تا آثار خود را بر دين‌داري جامعه‌ي ايراني بگذارند. شرايط اجتماعي ايران معاصر طي نيم‌قرن اخير آن‌چنان پرشتاب در حال حرکت‌اند که در برخي عرصه‌ها در حال شکل‌دهي گُسل‌ها و شکاف‌هاي اجتماعي‌اند. اين تحولات نه‌تنها روحانيت، بلکه بسياري از طراحي‌هاي رسمي و سازماني را جا گذاشته‌اند. مهم، درک منطق و ساختار اين تحولات، صرف‌نظر از تجلّيات و بروزهاي ظاهري آنها است. تأثیرات دین بر جامعه چه از نظر اندیشه و چه در صحنه عمل تقریباً ثابت شده است. اگر در کارکردهای سیاسی دین بحث هایی وجود داشته باشد، در کارکردهای اجتماعی آن همخوانی بیشتری دارد، اما همانطور که شکل و محتوای تحولات اجتماعی تحت تأثیر نوع قرائت و رفتار دینی جامعه، اندیشه های دینی، مظاهر دینداری است. و جایگاه اجتماعی مبلغان دین نیز تحت تأثیر تحولات اجتماعی قرار می گیرد؟ اگر روحانیت را منادی و مدافع دین بدانیم، چه نسبتی بین روحانیت و تحولات اجتماعی (و فرهنگی) در ایران معاصر وجود دارد یا باید وجود داشته باشد؟ همان گونه که شکل و محتوای دین بر شکل و ذهنیت اجتماعی ایران معاصر تأثیر دارد، چارچوب تحولات و تحولات اجتماعی نیز می تواند در ماهیت/ قرائت دین، سبک دین و جایگاه مبلغان تأثیر داشته باشد. از دین؟ با توجه به روند تحولات اجتماعی در سطح بین المللی و داخلی، آینده دینداری در کشور چگونه پیش بینی می شود؟ هدف این کتاب پاسخگویی به این نوع سوالات و یافتن راهکارهایی برای حفظ و ارتقای سطوح دینداری در جامعه است.
انقلاب اسلامی در لارستان

انقلاب اسلامی در لارستان

رسول احمدلو

لارستان به‌دليل قرارگرفتن در پس‌کرانه‌هاي شمالي خليج فارس و وجود خاندان آيت‌الله حاج سيد عبدالحسين نجفي لاري و نقش‌آفرینی اين خاندان در مبارزات ضد استعماري و ضد استبدادي جايگاه ويژه‌ و برجسته‌ای در تاريخ معاصر کشور دارد. در آستانه‌ي انقلاب مشروطه، آيت‌الله لاري با تأسيس حکومت اسلامي در اين ناحيه و همچنين مبارزات خستگي‌ناپذير با استعمار خارجي و استبداد داخلي، روحيه‌ي ظلم‌ستيزي را در اين منطقه نهادينه ساخت. اين روحيه‌ي مبارزاتي پس از فوت ايشان در ميان خاندان و شاگردان ايشان و همچنين اهالي لارستان تداوم يافت. از جمله‌ی اين شخصيت‌ها مي‌توان به حضرات آيات سيد عبدالمحمد آيت‌اللهي، سيد علي‌اصغر موسوي لاري، سيد عبدالعلي آيت‌اللهي، سيد مجتبي موسوي لاري و سيد محمدحسين نسابه اشاره کرد که در رخدادهاي نهضت اسلامی مانند قيام پانزده خرداد، تبعيد حضرت امام خميني، قيام 19 دي‌ماه مردم قم و قيام 29 بهمن مردم تبريز و... زعامت اقشار مختلف مردم منطقه را برعهده داشتند. در اين اثر تلاش شده تا عناصر سازنده در شکل‌گيري روند انقلاب اسلامي در لارستان از قبیل طوایف و عشایر منطقه، تجار، بازاریان، فرهنگیان و کانون‌های اصلی فعالیت آنان‌تا تثبيت نظام اسلامی بررسی شود.
حاشیه های مهم تر از متن (چاپ پنجم)

حاشیه های مهم تر از متن (چاپ پنجم)

علی الفت پور

در هر واقعه تاريخي دو جزء را مي‌توان از هم بازشناخت: حاشيه و متن. شكل معمول نگارش تاريخ هردوره پرداختن به متن حوادث بوده است. با اين همه گاه برخي حواشي خود متضمن نكاتي است كه ارزشش كمتر از متن نيست. اين كتاب سيصد حاشيه مهم‌تر از متن معاصر ايران را بيان مي‌كند كه در كنار متن حوادث تصويري روشن‌تر از تاريخ را فراهم مي‌آورد.
صخره سخت , بررسی پرونده‌های امنیتی در جمهوری اسلامی (۱۳۵۹-۱۳۵۷)(چاپ سوم)

صخره سخت , بررسی پرونده‌های امنیتی در جمهوری اسلامی (۱۳۵۹-۱۳۵۷)(چاپ سوم)

نهضت اسلامی امام خمینی(ره) كه از سال 1341 با فراز و نشیب‌هایی در ایران و خارج از كشور تداوم یافته بود، در سال 1356 در پی حوادثی شتاب گرفت و به انقلابی تمام‌عیار تبدیل شد كه منجر به سرنگونی رژیم پهلوی گردید. پیروزی سریع انقلاب اسلامی، نیروهای انقلابی را با معضلات و مشكلات متعددی در راه تأسیس و استقرار نظام جدید روبه‌رو كرد. اگرچه نوع حكومتِ پس از انقلاب پیشتر در كلام رهبری انقلاب كمابیش ترسیم شده بود با این حال به اقتضای آن روزهای سخت و طاقت‌فرسا كه نهال نوپای انقلاب در معرض انواع آسیب‌ها و گزندها بود، ایجاد نهادها و سازمان‌های امنیتی برای حراست انقلاب از توطئه‌های داخلی و خارجی لازم و ضروری بود.دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی حكومت پهلوی با سرنگونی رژیم از هم پاشیده یا در معرض انحلال بودند و عملاً مملكت به دست انقلابی‌ها افتاد. ارتش كه در بحبوحه‌ی انقلاب به مردم پیوسته و در ادامه راه نیز به خدمت انقلاب درآمده بود، مورد بغض و عناد گروهك‌های وابسته به شرق و غرب قرار گرفت. در چنین شرایطی تأسیس نهادهای امنیتی نیز چندان سهل و ساده نبود، زیرا هم نفوذ اعضای گروهك‌ها در آن نهادها محتمل بود و هم اینكه مبارزان انقلابی تجربه و سابقه‌ی چندانی در این عرصه نداشتند. به علاوه در روزگار مبارزه با رژیم، گروه‌های زیادی با خط‌مشی مختلف فعالیت می‌كردند كه بعد از پیروزی انقلاب تمامی این گروه‌ها خود را صاحبان اصلی انقلاب قلمداد می‌كردند. اگر به این شرایط توطئه‌های دشمنان خارجی و تحریك احزاب و گروه‌های قومی نیز اضافه شود، دشواری شرایط سال‌های اولیه انقلاب روشن‌تر می‌گردد.مجموعه‌ی پیشرو با نگاهی دقیق و ژرف‌كاوانه به دغدغه‌های انقلابی‌ها از فردای پیروزی انقلاب، درصدد ترسیم فضا و شرایط به وجود آمدن نهادهای امنیتی انقلاب و چگونگی عملكرد آنها در آن شرایط دشوار تاریخی است. نویسنده با نگاهی جدید و جستجوی وسیع در منابع مختلف مروری دقیق بر حوادث و موضوعات امنیتی دو سال ابتدایی انقلاب دارد و ضمن آن به توضیح عملكرد احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها در قبال تحولات مختلف سال‌های نخست پیروزی انقلاب پرداخته است.
ماموریت در ایران(خاطرات سولیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران)  چاپ سوم

ماموریت در ایران(خاطرات سولیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران) چاپ سوم

کتاب حاضر... روایت شخصی از دوران خدمتم به‌عنوان سفیر ایالات متحده در ایران از ژوئن 1977[خرداد 1355 خورشیدی] تا آوریل 1979[اردیبهشت 1358] را دربرمی‌گیرد، برهه‌ای که انقلاب در جریان بود. سعی شده است وقایع دوران مزبور با توجه به کارکرد نیروهای [سیاسی و اجتماعیِ] مؤثر در ایران حکایت شود و واکنش­ های ایالات متحده در مقابل این نیروها شرح داده شود. این کتاب خاطره ­نگاری و یادداشت­های روزانه‌ی دقیقی از وقایع نیست، بلکه شرح رویدادهایی است که شخصاً در آنها شرکت داشتم و در مورد برخی جوانبِ حوادثِ مربوط به انقلاب داوری کرده ­ام. در ثبت وقایع به مواردی پرداخته ­ام که هنوز در ذهنم زنده و تازه بوده­ اند زیرا ممکن است به درد کسانی بخورد که حوادث تاریخی را تحلیل می­کنند.
حفظ نظام در اندیشه و رفتار بنیان گذار

حفظ نظام در اندیشه و رفتار بنیان گذار

  يکي از موضوعات مهم مطرح‌شده در فقه سياسي اسلام و تشيع، قاعده‌ي حفظ نظام است. امام خميني(ره) از جمله انديشمندان دنياي اسلام است که به موضوع حفظ نظام توجه ویژه دارد و با بهره‌گيري از قرآن، روايات، سيره‌ی رسول(ص) و الائمه(ع) و آراء و انديشه‌هاي فقها و حکمای پيش از خود به تبيين دقیق‌تر این قاعده پرداخته است. ايشان مفهوم حفظ نظام را به مانند سلف خود در سه جنبه و برداشت يعني حفظ نظام در مفهوم حفظ شيرازه‌ي امور جامعه و جلوگيري از هرج‌ومرج؛ پاسداري از اساس اسلام و دفاع از سرزمين و کيان اسلامي و نيز به طور مشخص به مفهوم حفظ نظام جمهوري اسلامی به کار گرفته است.
خاطرات اسد الله تجریشی (چاپ دوم)

خاطرات اسد الله تجریشی (چاپ دوم)

شاهین رضایی

اسداله تجريشي از جمله  مبارزاني است كه از همان ابتدا به نداي امام‌خميني(ره) در مبارزه عليه طاغوت لبيك گفت و در اين راه شكنجه‌هاي فراواني متحمل شد. همكاري وي با بسياري از مبارزان دهه‌ي چهل و پنجاه و همچنين همكاري با سازمان مجاهدين خلق ـ پيش از انحراف آن ـ و نيز آشنايي با برخي از روحانيون سرشناس مانند آقاي لاهوتي و جريانات سياسي و نظامي قبل از انقلاب اسلامي در تهران، به جذابيت خاطرات ايشان افزوده است و مي‌تواند براي خواننده حاوي نكات جالب و تازه‌اي باشد.

 

از سر گذشت ...

از سر گذشت ...

سید محمدحسن حسینی خامنه‌‌ای یکی از نیروهای انقلابی با زمینه‌ی مذهبی و پیرو نهضت امام خمینی است که در خانواده‌‌ای روحانی و اهل علم در شهر مشهد متولد شد. وی از مقطع دبیرستان با ‌فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی برای مبارزه با رژیم پهلوی آشنا گردید. سپس همراه با برخی دیگر از مبارزان در مشهد به تهیه‌ی اعلامیه و توزیع آن‌‌ می‌پرداخت. در اسفند ماه 1352 به ‌واسطه‌ی اعتراف یکی از افراد بازداشت‌شده توسط ساواک، به جرم مشارکت در تهیه و توزیع اعلامیه ضد رژیم پهلوی، دستگیر‌‌ و به کمیته‌ی مشترک ضدخرابکاری تهران منتقل شد‌‌. جایی که ‌‌هم‌زمان دکتر شریعتی نیز آنجا زندانی بود و پس از مدتی برادر دیگرش به نام سید هادی خامنه‌‌ای را نیز آنجا‌‌ بردند. وی پس از گذراندن حدود هشت ماه بدون حکم در زندان کمیته‌ی مشترک ضدخرابکاری، سرانجام با برگزاری یک دادگاه فرمایشی بدون توجه به دفاعیات متهم، به یک سال حبس محکوم و به زندان قصر منتقل‌‌ شد. در اواخر سال 1353 از زندان آزاد شده و ‌‌هم‌زمان با اشتغال به کار در بازار، به ادامه‌ی تحصیل پرداخت. پس از گذراندن دوره‌ی دانشسرای راهنمایی ‌‌به‌عنوان معلمِ مقطعِ راهنمایی جذب آموزش‌وپرورش‌‌ شد و پیش از سال 1357 که به‌واسطه‌ی ‌فعالیت‌های انقلابی اخراج شد، در آموزش‌وپرورش به روشنگری علیه ظلم و ستم رژیم پهلوی‌‌ می‌پرداخت.

مبانی اقتصاد مقاومتی از نگاه رهبری

مبانی اقتصاد مقاومتی از نگاه رهبری

                  بازخواني اند‌يشه‌هاي اقتصاد‌ي آيت‌الله خامنه‌اي د‌‌‌‌‌‌ر اين کتاب سعي شد‌‌‌‌‌‌ه است ايد‌‌‌‌‌‌ه‌ي اقتصاد‌‌‌‌‌‌ مقاومتي به‌عنوان راهبرد‌‌‌‌‌‌ِ کليد‌‌‌‌‌‌ي براي اقتصاد‌‌‌‌‌‌ حکومت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي اسلامي به‌طور عام و جمهوري اسلامي ايران به‌صورت خاص مورد‌‌‌‌‌‌ بررسي و مد‌‌‌‌‌‌اقّه قرار گيرد‌‌‌‌‌‌. از آنجايي که اين رويکرد‌‌‌‌‌‌ اقتصاد‌‌‌‌‌‌ي توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي مطرح گرديده‌، تلاش شده با بازخوانيِ اند‌‌‌‌‌‌يشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي اقتصاد‌‌‌‌‌‌ي ايشان به تبيين اقتصاد‌‌‌‌‌‌ مقاومتي و مختصات آن پرد‌‌‌‌‌‌اخته شود‌‌‌‌‌‌. از ارکان و لوازم اقتصاد‌‌‌‌‌‌ مقاومتي د‌‌‌‌‌‌ر اند‌‌‌‌‌‌يشه‌ي رهبر انقلاب اسلامي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به مؤلفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي زير اشاره کرد‌‌‌‌‌‌: مديريت جهاد‌‌‌‌‌‌ي، مصرف صحيح، حمايت از توليد‌‌‌‌‌‌ات د‌‌‌‌‌‌اخلي، توزيع عاد‌‌‌‌‌‌لانه‌ي منابع، ثروت و امکانات... . توجه به اين الزامات و مؤلفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند‌‌‌‌‌‌ اقتصاد‌‌‌‌‌‌ جمهوري اسلامي ايران را مستحکم، پايد‌‌‌‌‌‌ار، باد‌‌‌‌‌‌وام و قوي سازد،‌‌‌‌‌‌ به گونه‌اي که استحکام ساختِ دروني قد‌‌‌‌‌‌رت ملّي را به ارمغان آورد‌‌‌‌‌‌.  
تاریخ ایران پس از انقلاب جلد هشتم

تاریخ ایران پس از انقلاب جلد هشتم

جواد منصوری

(دوران تثبیت: تیر ـ اسفند ۱۳۶۱)

این اثر ضمن تبیین تحولات ایران تا پایان سال 1361، به تشریح چگونگی غلبه­ی نظام جمهوری اسلامی بر مشکلات و بحران­های داخلی و خارجی و سرانجام، نیل به ثبات و استحکام، متعاقب پیروی از رهنمودهای حضرت امام خمینی و با تعقیب فرایند نهادسازی، تحول نهادی و انسجام ساختاری پرداخته است. بخش نخست به جریان­شناسی مارکسیسم و مائوئیسم، سیر تحولات تاریخی، شناخت ایدئولوژی و عملکرد گروه­ها، سازمان­ها و احزاب مختلف مارکسیستی در ایران و برخی از انتقادات وارده بر این جریان، اختصاص یافته است. و بخش دوم به توصیف و بررسی تحولات داخلی و پیامدهای خارجی می‌پردازد: تحولات جبهه و جنگ متعاقب پیروزی‌های بزرگی همچون آزادسازی خرمشهر، تثبیت و استحکام فزاینده و روزافزون نظام جمهوری اسلامی در جبهه­های جنگ تحمیلی، پیشنهاد صلح از سوی دولت عراق و فشارهای بین­المللی گسترده برای پذیرش صلح و خاتمه‌دادن به جنگ تحمیلی و ... از محورهای اصلی پژوهش حاضر است.

 

کلنجار (خاطرات آزاده دکتر سیدناصر میری )

کلنجار (خاطرات آزاده دکتر سیدناصر میری )

بتول واعظ

خاطرات آزاده‌ی دکتر سید ناصر میری زماني‌که بايد درس را جدّي مي‌گرفتيم و در کنکور شرکت مي‌کرديم مصادف با اوج مبارزات امام(ره) با حکومت فاسد شاه بود. درس خواندن ما همراه شد با اعلاميه‌هاي انقلابي حضرت امام(ره) که از نوار پياده مي‌کرديم، تکثير و سپس با دلهره توزيع مي‌کرديم. هم با درس کلنجار مي‌رفتيم هم با مبارزه و زندگي؛ زماني‌که به سربازي رفتيم براي دفترچه گرفتن کلنجار رفتيم و با مقامات ارتش درافتاديم و در طول خدمت سربازي روزي نبود که با مشکلات و مبارزات داخلي و بعد هم دفاع مقدس به چالش و کلنجار نيفتيم؛ بعد از سربازي هنوز آسوده نشده بوديم که در کسوت بسيجي به مصاف صدام رفتيم و گرفتار چنگال دژخيمان بعث شديم و تا هشت‌سال با زندگي کلنجار رفتيم. هنگامي هم که به ميهن اسلامي بازگشتيم و وارد سازمان دولتي شديم ديديم گرفتاري‌هاي دفاع مقدس به مسئولان فرصت نداده که خرابه‌ي ايران انقلابي را بسازند و باز هم با شرايط اداري کلنجار رفتيم. شايد ساده‌دلي باشد که فکر کنيم بر پيشاني ما کلنجار را نوشته‌اند! ولي اگر بخواهي راه درست را بروي بايد الزاماً و به ناچار با همه‌چيز و همه‌کس کلنجار بروي و در اين کلنجار است که مادر روزگار تو را تربيت مي‌کند.
حاج شیخ «چاپ دوم» شومیز

حاج شیخ «چاپ دوم» شومیز

 

زمانه‌ی زندگی آیت‌الله حائری از دوران بسيار بغرنج و پرحادثه‌ی تاریخ ایران است، لذا بازتأسيس حوزه‌ي علميه‌ي قم و مديريت آن در شرايط دشوار آن روزگار يکي از پديده‌‌هاي قابل‌تأمل و تحسين‌برانگيز تاريخ معاصر ايران مي‌باشد. بررسي زندگي حاج شيخ عبدالکریم نيازمند توجه به اوضاع داخلي ايران، مسائل بين‌الملل و تجربيات شخصي وي است؛ تجربياتي از نابساماني داخلي و بين‌المللي که در شيوه‌ي اجتهاد او تأثيرگذار بود. بدین‌ترتیب عملکرد ایشان هم بازتاب بخشي از مسائل عصر اوست که با شرايط زمانه در دوران آيت‌الله بروجردي و امام متفاوت است. عظمت کارِ آيت‌الله حائري در اين است که او در عصري که سنت و مهم‌ترين مؤلفه‌ي آن يعني دين در چالش با مدرنيته‌ي غرب به رهبري روشنفکرانِ سکولارِ عصر مشروطه و اندکي بعد در پي انقلاب اکتبر روسيه در مواجهه با امواج سيل‌آساي جريان‌هاي فکري چپ و نمايندگان آن قرار گرفته بود، مرکزي براي ترويج دين و پرورش عالمان مذهبي و پاسداري از حريم دين داير کرد و سرانجام از اين کانون، آثار گرانبهايي در حوزه‌هاي مختلف ديني انتشار يافت و شخصيت‌هاي برجسته‌اي ظهور کردند که مهم‌ترين آنها امام خميني رهبر فقيد انقلاب اسلامي بود.

 

«اگر مرحوم حاج شیخ در حال حاضر بودند، کاری را انجام می‌دادند که من انجام دادم و تأسیس حوزه‌ی علمیه در آن زمان، کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی نبود« (امام خمینی، ص 303 متن کتاب)

 

شهید مطهری سازمان مطلوب روحانیت

شهید مطهری سازمان مطلوب روحانیت

علی باقری فر

  من روحانيت را از لحاظ هسته‌ي اصلي زند‌ه‌ترين د‌ستگا‌ه‌ها مي‌د‌انم ولي عقيد‌ه د‌ارم که فقط غُل و زنجيرهايي به د‌ست و پاي اين موجود‌ زند‌ه و فعال بسته شد‌ه و بايد‌ او را از قيد‌ها و زنجيرها رها کرد‌. روحانيت ما د‌رخت اصيل و با ارزش و زند‌ه‌ی آفت‌زد‌ه است که خود‌ش را بايد‌ حفظ کرد‌ و با آفاتش مبارزه کرد‌. اسلام منهاي روحانيت يک تز استعماري است، هيچ چيز نمي‌تواند‌ جانشين روحانيت ما شود‌. حاملان فرهنگ اصيل و عميق و ذي‌قيمت اسلامي تنها د‌ر ميان اين گروه يافت مي‌شوند‌؛ تقواها، ايمان‌ها، معنويت‌ها، اخلاص‌ها و آن جوشش‌ها و جنبش‌ها و فد‌اکاري‌هايي که رمز اصلي بقاء ملت ما است تنها د‌ر اين سرزمين مقد‌س سر مي‌زند‌، من نه تنها اصلاح‌ اين د‌ستگاه را واجب و لازم مي‌شمارم و عملاً آن را مستبعد‌ نمي‌د‌انم بلکه کاملاً نزد‌يک و قريب‌الوقوع مي‌د‌انم.    (مجموعه آثار استاد مطهری، ج24، صص 509-508، همراه با تلخيص.)  
طلوع و غروب یک حزب

طلوع و غروب یک حزب

حزب جمهوری اسلامی،‌ مطرح‌ترین و تأثیرگذارترین حزب سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شناخته می‌شود و برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی پس از انقلاب در این حزب مهم عضویت داشتند. بنیان‌گذار آن شهید آیت‌الله بهشتی بود و هیئت مؤسس آن همگی روحانیت مبارز و انقلابی بودند و اعضای آن با گرایش‌های مختلف فکری و سیاسی در آن عضویت داشتند. حزب نزدیک به یک دهه فعالیت مؤثر داشت. بررسی مقاطع مهم فعالیت این حزب در حساس‌ترین حوادث دهه‌ی اول انقلاب اسلامی و همچنین تحلیل و بررسی فراز و نشیب‌های آن با شیوه تاریخ شفاهی، از مباحث اصلی کتاب حاضر است. اگر بگوییم این حزب، از کم‌نظیرترین احزاب یک سده‌ی اخیر ایران بوده که دامنه‌ی اثرگذاری و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آن فراتر از احزابی همانند حزب توده ایران و حزب رستاخیز بوده است به گزافه سخن نگفته‌ایم.
سربلند در سپیده دم

سربلند در سپیده دم

حسین کاوشی

از تلاش‌های ماندگارش در شهربانی که بگذریم به‌ روزهای پرحادثه‌ی انقلاب می‌رسیم. طلیعه‌ی انقلاب که درخشیدن گرفت «یوسف»‌وار روانه‌ی زندان شد. از تدبیر نیز کاری ساخته نبود، باید به زندان می‌رفت تا صاعقه‌ی زمانه حقانیتِ درخواب‌رفته و گذر ایام حکم برائتش را امضا کند. امتحان ساده‌ای نبود اما او از آن سربلند بیرون آمد و عطش خدمت به مردم و مملکت بار دیگر او را روانه‌ی میدان کرد. خشت دیوار خاطراتش را که مرور می‌کنی مشق خدمت را به تماشا می‌نشینی. ردپایی ماندگار بر شن‌های کویر. این شاید شاه‌بیت همه‌ی سال‌های زندگی کاری‌اش باشد. خاطراتش نه از جنس داستان‌های افسانه‌ای است و نه اساطیری. او ساده خدمت کرده است. با همه قرار نبوده‌ها و قرار بوده‌های مملو از احتمالات زندگی. همین باعث شده که سادگی‌اش به دل بنشیند. او از زیر تازیانه‌ی روزهایی که می‌توانست هر دقیقه‌اش کارنامه‌ای پرستاره را به آتشِ تباهی بیندازد، سربلند بیرون آمده است و حالا که مقابلمان نشسته و روزهای رفته‌اش را عریان می‌سازد صدایش طعم آرامش می‌دهد، بوی امنیت و رنگ خدمت.  
حق الناس در مردم سالاری دینی

حق الناس در مردم سالاری دینی

بررسي مباني کلامي و فقهي شيعه نشان مي‌دهد که مفهوم «حق‌الناس» از جمله مباحث بسيار مهم در اصول اعتقادي شيعه مي‌باشد، اما به دلايلي همچون شکل‌نگرفتن حکومت اسلامي با محوريت فقه شيعي، مباحث حق‌الناس به حوزه‌ي حکومتي وارد نشده است. اين موضوع در سال‌هاي بعد از انقلاب اسلامي به طور گسترده‌اي مطرح شده و نظريه‌پردازان انقلاب اسلامي در باب ارتباط جمهوريت و اسلاميت و جايگاه حق مردم سخن گفته‌اند. سپس‌ با مطرح‌شدن مردم‌سالاري ديني در دهه‌ي 1370 اين موضوع به شکل جدي‌تري نمودار شد. در پژوهش‌ِ پيش رو نويسنده ابتدا به توضيح مباني مردم‌سالاري مي‌پردازد و در ادامه رابطه‌ي حق و تکليف شهروندان در جامعه و نسبت آنها با حکومت را تشريح و اين سؤال را مطرح نموده که آيا حقوق انسان‌ها تکاليفي را نيز براي آنها به بار مي‌آورد؟ در توضيح اين مسئله نويسنده به انواع رابطه‌ي حق و تکليف اشاره نموده و رويکرد اسلامي ـ شيعي رايج در اين باب را تبيين مي‌كند.
کمیته های انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ - ۱۳۶۴

کمیته های انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ - ۱۳۶۴

«.... علی‌رغم اظهارنظرهای مخالف با نظام و نق‌زدن‌ها و عیب‌جویی‌هایی که یک عده، از روزهای نخست به کمیته‌ها شروع کردند، کمیته‌ها در حقیقت حق حیات به گردن این انقلاب دارند. اگر کمیته نبود، امنیت این شهرهای بزرگ مثل تهران و بقیه‌ی شهرها امکان‌پذیر نمی‌شد. آن روزی که هیچ‌کدام از ارگان‌های مملکت حضور نداشتند، کمیته آمد و جای خالی اغلب ارگان‌های مملکت را گرفت. دوش استوار و محکمِ شما برادران عزیز کمیته توانست زیر بار این همه مسئولیت برود و خم نشود. آن روز دادگستری، شهربانی و بسیاری از ارگان‌های دیگر مملکت، در کمیته خلاصه می‌شدند. یک امتیازی کمیته بر همه‌ی ارگان‌ها دارد و آن اینکه به سرعت و بنا بر فرمان امام، از دل مردم جوشید. همه‌ی ارگان‌های انقلاب از قبیل جهاد، سپاه و بنیاد شهید و... یک طرح‌ریزی قبلی برایشان وجود داشت. برای سپاه مدت‌ها در شورای انقلاب بحث شد، برای جهاد سازندگی کارهای مقدماتی انجام گرفت و بعد جهاد تأسیس شد. بقیه‌ی ارگان‌ها هم همین‌طور». (بیانات رئیس‌جمهور وقت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دیدار با سرپرستان و اعضای کمیته‌ی استان خراسان، 4 اردیبهشت ۱۳۶۱)
تقویم تاریخ دفاع مقدس، جلد شصت (عاشورا در هور)

تقویم تاریخ دفاع مقدس، جلد شصت (عاشورا در هور)

نبی کریمی

ميدان‌هاي جنگ در مرداد‌ماه 1364 نسبتاً آرام بود، زيرا تدبير كلي فرماندهي جنگ‌ (قرارگاه عملياتي خاتم‌الانبيا‌(ص)) بر اين بود كه يگان‌ها با اجراي تك‌هاي محدود و محلي در تمام مناطق عملياتي، دشمن را هميشه در حالت اضطراب و نگراني و آماده‌باش نگه دارند تا امكان بازسازي به نيروهاي دشمن داده نشود. لذا عمليات عاشوراي ‌2 در منطقه‌ي عملياتي غرب در منطقه‌ي آب‌زيادي‌(چنگوله) اجرا شد و قرارگاه مركزي سپاه پاسداران عمليات‌هاي عاشوراي 1 و 2 و 3 را كه توسط نيروهاي قدس 4 و 5 (مجاهدين مسلمان عراقي) لشکر بدر در هور‌الهويزه انجام مي‌شد، هدايت كرد. به‌طور‌كلي در مرداد‌ماه، يازده عمليات محدود عليه نيروهاي متجاوز عراقي انجام گرفت.
جاسوس

جاسوس

محمدرضا سعادتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هفت سال در اوین زندانی بود و در آبان ۱۳۵۷ با توجه به شرایط بحرانی رژیم شاه، از زندان آزاد شد. او در اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از گذشت حدود سه ماه از پیروزی انقلاب، درحالی‌که پرونده‌ی سرلشکر مقربی، جاسوس شوروی در رژیم پهلوی، را برای تحویل به دبیر اول سفارت شوروی به همراه داشت، در محلِ قرار دستگیر شد. سازمان مجاهدین قصد داشت با تحویل پرونده‌ی سرلشکر معدوم مقربی، یکی از حیاتی‌ترین گره‌های جاسوسی شوروی را در ازای دریافت سلاح و تجهیزات و اطلاعات درباره‌ی فعالیت‌های سازمان سیا در ایران باز کند. پس از دستگیری سعادتی، سازمان با تمام قوا برای پاک‌کردن لکه‌ی ننگ جاسوسی به میدان آمد و از تمام پشتوانه‌ها و ظرفیت‌های تبلیغاتی خود استفاده کرد تا وجهه‌ی خود را در میان مردم انقلابی بازسازی کند و کادر مرکزی خود را از اتهام جاسوسی و بدنامی نجات دهد. سرانجام پس از کشاکش‌های فراوان، سعادتی با رأی دادگاه به جرم جاسوسی به حبس محکوم شد. اما درحالی‌که دوران محکومیتش در زندان سپری می‌شد، شرایط کشور و اتفاقات و فعالیت‌های وی در داخل زندان، سرنوشت اعدام را برای او رقم زد.
شب شکنان

شب شکنان

اثر پیش ‌رو بخش‌هایی از زندگی سرتیپ علی عسکری از بدو تولد، دوران تحصیلات، فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی و خدمت در ارتش قبل از انقلاب اسلامی در شهرهای تهران، شیراز، کازرون و شهرضا و دوران دفاع مقدس تا خاتمه‌ی جنگ تحمیلی را تشریح می‌کند. البته اشارات کوتاهی هم به پس از پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل دارد که با تأخیری چندساله به رشته‌ی تحریر درآمده است. یکی از خاطرات جالب وی دیدار او همراه با یگان محل مأموریتش با حضرت امام خمینی(ره) در روز 6 تیر 1360 و هم‌زمان با حادثه‌ی ترور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. او در این دیدار طی سخنان کوتاهی در جمع ملاقات‌کنندگان به حضرت امام گفت: اماما، پرسنل گروه 22 توپخانه شهرضا و پرسنل مرکز آموزش 06 کادر همچون ساير برادران ارتشي صرفاً تابع آيه‌ی شريفه‌ی «يَا اَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اَطِيعُواْ اللّهَ وَاَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَاُوْلِوالاَمْرِ مِنكُمْ» بوده و متابعت کامل از ولايت فقيه داريم. بار ديگر در انقلاب سوم، که خلع رياست‌جمهوري بود، در ارتش دگرگوني بيشتري احساس گرديد و آن، سر فرود نياوردن در مقابل طاغوتي ديگر و بتي ديگر بود. در انقلاب سوم ارتش به مردم ثابت کرد که ديگر فردپرست نيست و کاملاً از خود آنهاست. از خداوند منّان خواستاريم که روزبه‌روز بر تقواي ما بيفزايد تا خدمتگزاري بهتر براي ملّت ايثارگرمان باشيم. گزارشات واصله از جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل پس از اين امر «خلع رئيس‌جمهور» گوياي انسجام و وحدت بيشتر نيروهاي مبارز اسلامي است.
مراجع ثلاث «چاپ سوم»

مراجع ثلاث «چاپ سوم»

نهاد مرجعیت تداوم خط رهبری فکری و سیاسی پیامبر اکرم و ائمه‌ی اطهار(ع) بر جامعه‌ی شیعی است که ضمن پرداختن به تربیت فقها و اداره‌ی مدارس دینی، دخالت در امور سیاسی و اجتماعی را نیز وجهه‌ی همت خود قرار داده و در هر دوره به حکم اقتضائات خاص زمان وارد صحنه شده و به تمشیت امور پرداخته است. این روند در تاریخ معاصر بنابه تحولات سیاسی و فرهنگی مختلف از جمله انقلاب مشروطه و شکل‌گیری حکومت‌ پهلوی با ایدئولوژی غربی برای کشاندن جامعه به ارزش‌های رایج در غرب شدت بیشتری گرفت. شکل‌گیری حکومت پهلوی بر مبنای ناسیونالیسم ایرانی و سعی و تلاش رضاشاه و کارگزاران آن در محو و نابود ساختن فرهنگ بومی و سنتی ایران از مظاهر بزرگ این تحول است. در این دوره علی‌رغم تضییقات رژیم پهلوی حوزه‌ی علمیه‌ی قم بنیان‌گذاری شد و قوام یافت؛ هرچند روحانیت به حکم سیاست‌های دین‌زدایی رضاشاه در روزگار عسرت به سر بردند. با فوت شیخ مؤسس اداره‌ی حوزه به دست سه تن از مراجع صاحب نام افتاد که توانستند حوزه نوپای قم را از طوفان استبداد و سیاست‌های دین‌زدایی رضاشاه و هرج‌و‌مرج‌ها و هتاکی بعد از سقوط وی حفظ کنند و آن را به زعیم بزرگ شیعه آیت‌الله بروجردی تحویل دهند. به‌رغم تحقیقات مختلف درباره‌ی زمانه و زندگانی مراجع، زندگانی و فعالیت‌های مراجع ثلاث: آیات صدر، حجت و خوانساری کمتر بررسی شده و سهم آنان در پرورش و بالیدن حوزه و طلاب آن عصر چنان که باید مورد ارزیابی قرار نگرفته است. این اثر برای جبران خلأ مذکور به چاپ می‌رسد و امید است پایه‌ای برای تحقیقات مفصل‌تر و گسترده‌تر باشد.
نسبت عدالت و آزادی در منظومه‌ی فکری آیت‌الله خامنه‌ای

نسبت عدالت و آزادی در منظومه‌ی فکری آیت‌الله خامنه‌ای

میثم قهرمان

مفاهیم «آزادی» و «عدالت» دو مفهوم کلیدی در علوم انسانی‌ به‌شمار می‌روند، به‌طوری‌که به‌سختی می‌توان منظومه‌های فکری منسجمی را در حوزه‌ی علوم انسانی یافت که به این دو مفهوم یا نسبت میان آنها نپرداخته باشند. بر این اساس نمی‌توان از تمدن نوین اسلامی سخن گفت و در باب مفاهیم آزادی و عدالت و نسبت درخور میان آنها نزد اندیشمندان و رهبران فکری و سیاسی اسلامی نیندیشید. در این کتاب تلاش شده از رهگذر بررسی و تحلیل مفاهیم «آزادی» و «عدالت» نزد آیت‌الله خامنه‌ای، نسبتِ‌ این مفاهیم در منظومه‌ی فکری ایشان مورد مداقه قرار گیرد.
یادداشت‌های سیاسی ایران (جلد هفتم)

یادداشت‌های سیاسی ایران (جلد هفتم)

آر.ام. بارل

مهم‌ترین تحولات و حوادث ایران بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۵ در مجموعه اسناد این اثر منعکس شده است. در این برهه، ایران از حیث اقتصادی، سیاسی و امنیتی با مسائل بغرنجی مواجه بود که سلسله قاجار قادر به حل آن نبود. سرخوردگی نیروهای اجتماعی و سیاسی از حکومت قاجاریه به دلیل فساد گسترده و ناکارآمدی، و رشد جنبش جمهوری‌خواهی در ایران با ظهور رضاخان، زمینه را برای شکل‌گیری رژیمی اقتدارگرا در ایران فراهم کرد. نقش نیروهای بیگانه در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران به روشنی در اسناد بازتاب یافته است. چهار مشکل اساسی یعنی بدهی‌های دولت ایران، وضعیت شیخ محمره، به رسمیت شناختن دولت عراق و وضع تعرفه‌های متفاوت بر کالاهای ایرانی، بخش عمده روابط ایران را با قدرت‌های سنتی و به‌ویژه روسیه تزاری و انگلیس پس از به قدرت رسیدن رضاخان تشکیل می‌دهد، اما شناسایی مبهم و پردرنگ دولت جدید رضاخان توسط روسیه، اختلافات کشتیرانی در شمال، کشمکش‌های تجاری و ارضی بین رضاخان و حکومت شوروی، شناسایی آنی دولت جدید رضاخان توسط دولت انگلیس حاکی از تفاوت رویکردهای قدرت‌های بزرگ نسبت به دولت جدید ایران بود. رضاخان پس از به قدرت رسیدن، تلاش‌های زیادی برای نهادینه کردن قدرت استبدادی خود نمود اما ایجاد جوّ خفقان در جامعه، سرکوب احزاب سیاسی، سانسور شدید بر مطبوعات و ترویج سکولاریسم در بطن جامعه‌ی مذهبی ایران در سال‌های بعد منجر به تقابل و رویارویی او با روحانیون و علما و نارضایتی عامه مردم شد که چالش بسیار مهمی برای سلسله پهلوی ایجاد کرد.
رسم دلبری «چاپ سوم»

رسم دلبری «چاپ سوم»

تا اذان صبح نقشه‌ی فرار را کشیدیم و قرار شد اگر یکی از ما گیر افتاد دیگری برای پیدا کردن داوود برود و به بچه‌ها توصیه کند که به مبارزات خودشان ادامه دهند. فردا صبح گروهبان و یکی از سربازها آمد تا ما را ببرند. خدا خدا‌ می‌کردیم که ما را دستبند نزنند. خوشبختانه همین‌طور هم شد و به مجرد اینکه پا به حیاط گذاشتیم متوجه شدیم که درب پاسگاه باز است. فوری دست به کار شدیم و به گروهبان که آدم بی‌حال‌تری بود، حمله کرده و اسلحه‌اش را گرفتیم...
انقلاب اسلامی در شهرکرد

انقلاب اسلامی در شهرکرد

ازجمله ویژگی­های انقلاب اسلامی ایران خیزش سراسری و مشارکت همگانی مردم در شکل‌گیری و پیروزی آن بوده است. در جریان انقلاب، مردم همه­ی مناطق و شهرهای کشور سهیم بودند و شهرکرد هم ازجمله مناطقی است که پا‌به‌پای دیگر نقاط کشور در مبارزه با حکومت پهلوی مشارکت داشت. این اثر به بررسی حوادث و رخدادهای دوران انقلاب اسلامی در شهرستان شهرکرد می­پردازد. نویسنده پس از معرفی جغرافیای طبیعی، سیاسی و پیشینه‌ی تاریخی استان چهارمحال و بختیاری، به حوادث سیاسی- اجتماعی این منطقه از سال 1340-1357 می‌پردازد. سپس می‌کوشد با معرفی هیئت‌های مذهبی شهرکرد، تلاش‌های روحانیون بومی و مدعو در حوادث انقلابی منطقه و نقش اقشار مختلف ازجمله بازاریان، معلمان، زنان و... را تشریح نماید.
گروه بی نام «چاپ سوم»

گروه بی نام «چاپ سوم»

این اثر تحقیقی است درباره‌ی گروهی از میان گروه‌های بی‌شمارِ فعّال و مبارز با رژیم پهلوی. این گروهِ زیرزمینی بنا به علل امنیتی هیچ اسمی بر خود انتخاب نكرده لذا «گروه بی‌نام» نامیده می‌شود. اعضای گروه مركب از دانشجویان، دانشگاهیان، نظامیان و برخی صاحبان مشاغل آزاد بودند كه برای رسیدن به آرمان‌های اسلامی وارد عرصه‌ی پرخطر مبارزه شدند و با حزم و احتیاط ستودنی به آگاهی‌بخشی و جذب نیرو، برای سرنگونی رژیم و پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند. گروه بی‌نام صرفاً به مبارزه بسنده نمی‌كرد بلكه با بلندنظری به تربیت كادر و نیروی انقلابی به نظام جمهوری اسلامی نیز می‌اندیشید، چنان‌كه با پیروزی انقلاب اسلامی اعضای این گروه در سنگرها و سمت‌های مختلف منشأ خدمت و خیر و بركت برای انقلاب و نظام تازه‌تأسیس جمهوری اسلامی شد.
پیشگامان مبارزه

پیشگامان مبارزه

      پیشگام مبارزه مروری بر زندگی شهید حجت‌الاسلام محمدعلی روحانی‌فرد به روایت اسناد   شهید حجت‌الاسلام روحانی‌فرد پرورش‌یافته‌ی مکتب حوزه بود که در نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی در عرصه‌های سیاسی، مذهبی، علمی و فرهنگی نقش برجسته­ای برعهده داشت. از حُجره‌ی خاکی پدرش در روستای ایلوار تا حُجره‌ی آجری حوزه‌های علمیه‌ی گرگان، مشهد و قم هرجا می‌رفت آنجا را سنگری برای کسب علم و معنویت توأم با جهاد و مبارزه علیه ستمگران و خدمت به مردم محروم جامعه می­ساخت. وجود صدها سند با مضامین سیاسی، اداری، مطبوعاتی و علمی در پرونده‌ی ساواک وی گواه این مطلب است. بررسی این اسناد نشان می‌دهد که وی یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار، در تاریخ حوزه‌های علمیه است. مقام معظم رهبری پس از شهادت وی در یادداشتی مرقوم داشت: «شهيد عزيز شيخ محمدعلي روحاني‌فرد، روحانيِ مبارزي [است] كه زندگي و مرگش در راه خدا و خدمت به انقلاب بود».    
رونوشت برابر اصل

رونوشت برابر اصل

 آنچه قاسم عابدینی در یادداشت­هایش آورده است، دقیقاً همان مطالبی است که سال­ها از همه‌ی نیروها مخفی نگاه داشته شد. نوشته­های وی بی­تردید روشنگر بخش مهمّی از تاریخ معاصر ماست. وی در رابطه با حوادث سال1357 می‌گوید: «اين وضعيت تلخ و دردناك براي كساني كه سال‌ها در حرف، از توده‌اي شدن مبارزه ياد مي‌كردند سرنوشت عجيبي را ترسيم مي‌كند. در شرايطي كه داشت يك برگ خونين در تاريخ اين سرزمين ورق زده مي‌شد، مبارزينی انقلابي‌ اسير در تنش‌هاي «درون تشكيلاتي» و محصور در حصارِ حلّ مسائل سازمان گرفتار شده بودند و لااقل بازدهي يك توده‌ي عامي را هم نداشتند كه بروند در خيابان‌ها اعلاميه‌اي پخش كنند! شعاري بدهند و سنگي براي سربازان رژيم پرتاب كنند. يكي از علّت‌هايش شايد اين بود كه جنبش «خرده‌بورژوايي» بود و «پرولتاريا» در آن حضور نداشت؛ و واضح بود وقتي كه «رهبر پرولتاريا» دستش بند و سرش گرم مسائل دروني‌اش بود، پرولتار‌یا هم لابد منتظر بود تا رهبرش فارغ شده دستورات لازمه را بدهد! كه وارد تحليلش نمي‌شويم... زيرا پرولتارياي بي‌وفا هم رهبري «خرده‌بورژوازي» (!) را پذيرفت و اين پيشاهنگ را تنها گذاشت كه در نيمه‌ي دوّم هم به اوضاعش نگاهي خواهيم انداخت!»
راز پایداری سوریه به روایت اسناد محرمانه

راز پایداری سوریه به روایت اسناد محرمانه

سامی کلیپ

این کتاب با گفتار اختصاصی نویسنده برای فارسی زبانان و با نظارت آقای دکتر صفا الدین تبرائیان ترجمه گردیده است.   هنوز چند ماه ار آغاز جنگ در سوریه نگذشته بود که شخصیت رئیس جمهور (بشار اسد)، به یک گره اساسی در تقسیم بین المملی و منطقه ای تبدیل شد. برخی شخصیت بشار اسد  را به عنوان علت اصلی تداوم جنگ بیا ن کردند و برخی دیگر آن را محوری  ضروری برای توقف جنگ دیدند. جهان بین رفتن بشار اسد و ماندن او، میان مشروعیت و عدم مشروعیت وی تقسیم گردید و ساختار اجنماعی در سوریه سست شد. آیا واقعا بشار اسد دلیل آغاز جنگ در کشورش و تداوم آن شد یا او، سوریه و محوری را تحت لوای او گرد آمدو به محور مقاومت معروف است،از جنگ بازداشت؟
فیضیه در گذر تاریخ

فیضیه در گذر تاریخ

فیضیه در گذر تاریخ «... تمام همت و تلاش آیت­الله العظمی حائری یزدی صرف احیاء حوزه­ی علمیه و بقاء آن در برابر تهاجمات رضاشاه گردید. از آن زمان به بعد، فیضیه مرکز و کانون تحوّلات سیاسی و اجتماعی شد. از فعالیت­های مؤثر انجام‌شده در این مرکز فرهنگی سیاسی در دوره­ی زعامت آیت­الله العظمی بروجردی می­توان به فعالیت فزاینده­ی فدائیان اسلام از سال‌های 1329 به بعد در قضایایی چون ملی‌شدن صنعت نفت، انتقال جنازه­ی رضا شاه به ایران، اشغال فلسطین و تشکیل دولت غاصب اسرائیل و... اشاره کرد. دهه­ی چهل شمسی اوج فعالیت­های سیاسی طلاب و روحانیان در این مرکز است. اقدام وحشیانه­ی رژیم طاغوت در حمله به فیضیه در دوم فروردین سال 1342 و 17 خرداد سال 1354 هرگز از ذهن و خاطره­ی مردم و از سینه تاریخ پاک نخواهد شد. سخنرانی­های آتشین انقلابیون به‌ویژه امام خمینی در عصر عاشورای 1383 قمری از نقاط عطف این مدرسه محسوب می­شود. استقبال باشکوه مردم قم از امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور ایشان در اولین ساعات ورود به قم در مدرسه­ی فیضیه و سخنرانی در آن از نکات به‌یادماندنی این مدرسه است...»
سند انتخاب ( چاپ۲)

سند انتخاب ( چاپ۲)

محسن سام

اين اثر شرح انتخاب دومين رهبر انقلاب اسلامي است. اين بار يک ساختار، متولّي انتخاب رهبر بود. ساختاري که از سال 1361، با تشکيل مجلس خبرگان رهبري به وجود آمده و حالا، روز مبادايش فرار رسيده بود. خبرگان رهبري در سال 68، تجربه‌اي شگرف و پيچيده را نيز که طي سال‌هاي گذشته از سر گذرانده بودند، پيش روي داشتند. چهاردهم خرداد 1368، خبرگان رهبري در ساختمان مجلس شوراي اسلامي گرد هم آمدند تا زيرِ سايه‌ي اين مختصات پيچيده، وظيفه‌ي تاريخي خود را به انجام رسانند. مسئله‌ي اصلي اجلاسيه‌ي سال 1368خبرگان رهبري، تطبيق ضابطه با وضعيت عيني است. همه‌ي کنش‌ها و واکنش‌هاي اين اجلاسيه را مي‌توان در پيرامون همين مسئله تحليل و بررسي کرد. ضابطه، شرع و قانون اساسي جمهوري اسلامي؛ و وضعيت عيني، خلأ رهبري و ضرورت بي‌سرپرست نماندن انقلاب و نظام اسلامي بود. با تدبير خبرگان، يکي از مصاديق واضح اين طايفه از فقها، يعني آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي به‌عنوان دومين رهبر انقلاب و جمهوري اسلامي برگزيده شد. انتخابي که مانند هر انتخاب ديگري، در چشم موافقان و رضايتمندان، برق شادي و اميد جهاني و در قلب مخالفان، زبانه‌هاي اعتراض و کين را برانگيخت.

تازه های نشر

مشاهده همه

دسته بندی موضوعی