گفتگو- کل عناوین

کسانی­ که از مسائل امنیتی و نظامی اطلاعی نداشتند در کار قرنی  دخالت می­‌کردند
مقابله شهید قرنی با تجزیه‌طلبی در گفت و شنود با امیر سرتیپ حسینی؛

کسانی­ که از مسائل امنیتی و نظامی اطلاعی نداشتند در کار قرنی  دخالت می­‌کردند

سرلشگر محمدولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 3 اردیبهشت 1358 توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید. از جمله مهم‌ترین اقدامات قرنی مقابله با تجزیه‌طلبی گروه‌های ضدانقلاب در کردستان بود. مخالفت دولت موقت با مواضع و اقدامات سرلشگر قرنی و فضایی که علیه او شکل گرفت، اولین رئیس ستاد مشترک ارتش را ناچار به استعفا کرد.
ملی‌‌شدن صنعت نفت نتیجۀ خواست ۱۰۰ ساله بود
گفتگو با دکتر محسن سراج؛

ملی‌‌شدن صنعت نفت نتیجۀ خواست ۱۰۰ ساله بود

میزان تورم در زمان دکتر مصدق نزدیک ۶ درصد بود. بعد از دکتر مصدق شاهد تورم دو برابری هستیم. در سال ۵۶، کار به تورم ۴۰۰ درصد می‌‌رسد. در تمام صنایع، تجارت و خدمات در دوران دکتر مصدق رشد داشتیم. موازنۀ تجارت خارجی، برای اولین بار وآخرین بار، بدون نفت در تاریخ ایران در زمان دکتر مصدق مثبت است. اگر الان می‌گویند که دولت در حال فروپاشی اقتصادی بود و مردم در حال فقر وبدبختی بودند، اگر این دروغ‌‌هایی که دوستان می‌‌گویند درست بود، دیگر چه احتیاحی به کودتا وجود داشت؟ چه احتیاجی بود امریکا و انگلیس این‌طور خود را با کودتا منفور کنند؟ صبر می‌‌کردند تا دولت مصدق سقوط کند. همین دولت تا زمان کودتا ۲۸ ماه روی کار بود.
تاریخ ابزار تسویه حساب سیاسی نیست/ نیاز به یک تاریخ‌نگاری رسمی داریم
قاسم تبریزی در گفتگو با irdc.ir مطرح کرد؛

تاریخ ابزار تسویه حساب سیاسی نیست/ نیاز به یک تاریخ‌نگاری رسمی داریم

مورخ اسلامی به دلیل اسلامیت نمی‌تواند دروغ بگوید؛ یعنی بنده به رضاخان نمی‌توانم دروغ ببندم. رضاخان تجسم ظلم، ستم و جنایت است؛ ولی آیا من حق دارم به او دروغ ببندم؟ حزب توده تجسم الحاد و خیانت و نفاق است؛ ولی بنده باید به آن مقدار که سند دارم و مستند است حرف بزنم. مورخ اسلامی وقتی که تاریخ می‌گوید گویی دارد درس اخلاق و دین می‌دهد. مورخ اسلامی نمی‌تواند و نباید دروغ بگوید که ان‌شاءالله نمی‌گوید و تاریخ ابزار تسویه‌حساب و سیاست نیست. ابزار درگیری نیست؛ بلکه وسیلة سعادت و رستگاری دنیوی و اخروی فرد و جامعه است. این برای تاریخ است.
بررسی مسئله "تطور ساختاری بسیج" در گفت و شنود با سردار افشار؛

بسیج الگوی سوم؛ نهادی حاکمیتی یا مردمی؟

اینکه ما فکر کنیم چون بسیج در درون سپاه و تحت مدیریت و رهبری سپاه شکل گرفته و سلسله مراتب فرماندهی از حاکمیت شکل می‌گیرد پس بنابراین یک نهاد مردمی نیست، NGO نیست، یک موسسه مردم‌نهاد نیست این اشتباه است.
از همایش‌محوری در تقریب تا عضویت در مجمع جهانی فقه جده
گفتگو با آیت‌الله مبلغی با موضوع آسیب‌شناسی تقریب مذاهب پس از انقلاب اسلامی؛

از همایش‌محوری در تقریب تا عضویت در مجمع جهانی فقه جده

گاهی اقتضائات تقریب رعایت نمی‌شود. ببینید ما یا نباید در یک عرصۀ جهان اسلامی با این عظمت و با این ابعاد گسترده ورود داشته باشیم یا اگر وارد شدیم، باید اقتضائاتش را بشناسیم. مثلا یکی از اقتضائاتش این است که حوزه باید پای کار تقریب بیاید. نمی‌شود که انقلاب بخواهد، حوزه نخواهد یا حوزه بخواهد، بخشی از آن بخواهد، آن بخشی هم که می‌خواهد کمتر حرف بزند، آن بخشی که نمی‌خواهد، صدایش بلندتر باشد... جالب هم این است که در برابر آن کسانی که صدای بلند ضدتقریب داشتند، آن کسانی که اهل تقریب و وحدت بودند، به موازات بلندتر شدن صدای آن‌ها، این‌ها هم دچار تقیۀ تقریبی می‌شدند.
برگزاری دادگاه منافقین در ایران به فهم تاریخ کمک می‌کند/ توهم توطئه درباره ترورهای تابستان 60 تبعات آزاردهنده‌ای دارد
حجت‌الاسلام پورمحمدی در سالگرد هشت شهریور مطرح کرد؛

برگزاری دادگاه منافقین در ایران به فهم تاریخ کمک می‌کند/ توهم توطئه درباره ترورهای تابستان 60 تبعات آزاردهنده‌ای دارد

بعضی وقت‌ها توهم توطئه آنقدر برجسته می‌شود که تبعات مصیبت‌بار و آزاردهنده‌ای دارد. این عملیات­‌ها اقدامات افراد نبود و سازمان مجاهدین خلق با هدایت سرویس­های خارجی پشت این اقدامات بودند اما این مسئله که این افراد با حمایت عده دیگری در دولت نفوذ پیدا کردند را نباید قاطعانه مطرح کرد بلکه باید به سراغ مستندات رفت و تا زمانی که واقعیت کشف نشده نباید به افراد اتهام زد.
جنایت بی‌سابقه مجاهدین در شرق تهران / وقتی منافقین دختر چهار ساله را به رگبار بستند
انتشار برای نخستین‌بار؛ روایتی از فاجعه تروریستی شهریور 1361

جنایت بی‌سابقه مجاهدین در شرق تهران / وقتی منافقین دختر چهار ساله را به رگبار بستند

دیدم مردم ترسیده‌اند و ته دلشان خالی شده است و الان هست که این‌ها بهره‌برداری سیاسی خود را بکنند. یک دفعه به فکرم رسید که برای مردم صحبت کنم. آمدم بیرون و با بلندگوی ماشین سپاه مثل شب‌های دیگر شروع به سخنرانی کردم که ما از کشتن نمی‌ترسیم و شهادت آرزوی ماست و ما تا آخرین لحظه از امام و خط او دفاع می‌کنیم
در زمان انتخابات خبرگان چیزی به اسم تایید صلاحیت وجود نداشت / اگر تفکری مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت وارد مجلس می‌شد
در گفت‌وگو با مسعود رضایی؛

در زمان انتخابات خبرگان چیزی به اسم تایید صلاحیت وجود نداشت / اگر تفکری مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت وارد مجلس می‌شد

مسعود رضایی: اگر مجلس آن سال‌ها را در نظر بگیریم بسیاری از قوم‌های مختلف کاملا فعال بودند و از مارکسیست‌ها تا قوم‌گراها .به هرحال اگرچه پیروزی امام خمینی با رویکرد کاملاً اسلامی به پیروزی رسیده بود سعی می‌کردند که نظر خود را اعمال کنند. در انتخابات مجلس‌خبرگان ‌قانون اساسی شاهد هستیم که نمایندگان طیف‌های مختلف فکری حضور داشتند از اسلام‌گرایان فقهی و روشنفکر تا روشن‌فکرهای لاییک و چپ‌.
روایتی از حرکت میدان‌داران میوه و تره‌بار در قیام 15 خرداد/ نقش میدانی‌ها در انقلاب اسلامی از دوران مبارزه تا دفاع مقدس
میدانی‌های کفِ میدان؛

روایتی از حرکت میدان‌داران میوه و تره‌بار در قیام 15 خرداد/ نقش میدانی‌ها در انقلاب اسلامی از دوران مبارزه تا دفاع مقدس

ما یک شرکت تعاونی به نام توحید درست کرده بودیم. این شرکت تعاونی کارش این بود که از خانواده‌های زندانیان سیاسی که مشکلی مالی داشتند حمایت کند. خاطرم هست با یکی از بازاریان پارچه‌فروش قرار داد بسته بودیم که هر وقت شخصی آمد و حواله تعاونی ما را داشت به او رایگان پارچه بدهد و بعد با شرکت تعاونی حساب کند. افراد واجد شرایط را شناسایی می‌کردیم و به مغازه‌های طرف حسابمان معرفی می‌کردیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسدپور در گفتگو با irdc.ir مطرح کرد؛

"مسئله زن" در نظام اندیشه‌ای شهید مطهری/ ماجرای مقالات استاد مطهری در روزنامه زن روز/ اثرگذاری شهید مطهری در اندیشه رهبر انقلاب

در امتداد ادبیات شهید مطهری، نقش‌آفرینی زنان اهمیت دارد. ایشان به اصل این مسئله اشاره کرده‌اند که عاطفه، حس و خیال در زن غنی است. اگر عاطفه، حس و خیال در زن غنی باشد، توان هنری روایت زن زیاد است؛ همان‌گونه که حضرت زهرا (س) ولایت امیرالمؤمنین(ع) را به‌خوبی تبیین می‌کند، حضرت زینب(س) عاشورای سیدالشهدا (ع) را به‌درستی بیان می‌کند و ظلمی را که به امام رضا(ع) شد، حضرت معصومه (س) تبیین می‌کند. بنابراین روایت زنانه در انقلاب اسلامی داشته‌ایم؛ لالایی‌‌هایی که مادران برای فرزندان‌شان می‌خواندند، نسل دوم و سوم انقلاب اسلامی را تربیت کرد.