به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی از قم؛ چهارمین شب از سلسله نشستهای شبهای حوزه با عنوان شب مدرسه دین و دانش یکشنبه 4 تیرماه 1402 در سالروز تاسیس این مدرسه و مقارن با ایام شهادت آیتالله بهشتی و با حضور دبیران و دانشآموزان سالهای گذشته و حال این مدرسه و همچنین مدیران و مسئولین استان قم در مدرسه دین و دانش قم برگزار شد.
***شهید بهشتی حکیم بود ***
در این نشست حجتالاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و نام موسسان مدرسه دین و دانش یعنی شیخ مرتضی و شیخ مهدی حائری یزدی، فرزندان حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه قم، شیخ مهدی حائری تهرانی و شهید بهشتی با بیان این نکته که حکمت در معاجم لغت به معنای «رسیدن به حق از راه علم و عقل» معنا شده است افزود: در قرآن صاحب حکمت صاحب خیر و برکات فراوان معرفی شده است و شهید بهشتی به معنای دقیق و صحیح کلمه مصداق این عنوان بود چرا که ایشان در سن 26 یا 27 سالگی مدیریت مدرسه دین و دانش را بر عهده داشت و در کنار مدیریت این مدرسه به تاسیس کانونهای دانشآموزی و انجمنهای اسلامی مشغول بود.
***عنوان دین و دانش در مبانی فکری شهید بهشتی قابل ردیابی است ***
حجت الاسلام پورمحمدی در ادامه سخنان خود با بیان این نکته عنوان «دین و دانش» که بر روی این مدرسه قرار داده شده عنوانی است که در اندیشه های شهید بهشتی و مبانی فکری او قابل ردیابی است افزود شهید بهشتی معتقد است جهانبینی را از قرآن باید گرفت و علم را از همه عالم. با این نگاه جهتگیری روزآمد شهید بهشتی و نگاه بلند او قابل فهم است.
*** امروز در حکمرانی به درک و فهم شهید بهشتی نیازمندیم ***
حجت الاسلام پورمحمدی در فراز دیگری از سخنان خود شهید بهشتی را تجسم نظم و برنامه دانست و یادآور شد: در سالهایی که شهید بهشتی اتومبیل نداشت و در مدرسه حقانی تدریس داشت از شمس العماره باید با اتوبوس به قم میآمد. هیچ گاه نشد که ایشان با تاخیر به مدرسه برسد و همیشه ده دقیقه یا یک ربع قبل از ساعت 9 صبح در مدرسه حاضر بود. ایشان با اظهار خرسندی از طرح و ترویج اندیشههای شهید بهشتی در موضوعات اجتماعی به ویژه حجاب در روزهای جاری افزود امروز نیز در حکمرانی و مدیریت اجتماعی به درک و فهم این شهید نیازمندیم.
*** نقش مدرسه دین و دانش در دوران انقلاب ***
در ادامه این محفل آقای سید عباس اسماعیلیطبا دبیر و مدیر مدرسه دین و دانش و همچنین رئیس آموزش پرورش قم در سالهای نخستین انقلاب به بیان خاطرات خود پرداخت. وی با اشاره به سابقه و رابطه خود با مدرسه دین و دانش گفت: من در سال 55 به این دبیرستان منتقل و به عنوان دبیر آموزش و پرورش خدمت میکردم. بعد از انقلاب تا سال 62 مدیر این مدرسه بودم و حتی زمانی که به عنوان مدیر آموزش و پرورش خمین انتخاب شدم تقاضا کردم با حفظ سمت مدیریت این مدرسه و تعیین جانشین در مدرسه به خمین بروم و روزهای پنجشنبه و جمعه برای کارهای مربوط به مدرسه به قم میآمدم.
اسماعیلیطبا اظهار داشت: من اعلامیه و کتابهای روشنگر را در ماشین خودم قرار میدادم و در مقابل مدرسه پارک می کردم و دانشآموزان این اعلامیهها را پخش میکردند. یکی از مهمترین مراکز توزیع و انتشار این اعلامیهها اتوبوسهایی بودند که از شهرهای مختلف به قم میآمدند و در سه راه بازار مقابل کتابفروشی صحفی چند دقیقهای توقف میکردند. دانشآموزان مدرسه این اعلامیهها را در اتوبوسها پخش میکردند و از راههای فرعی فرار میکردند.
وی با اشاره به آخرین دیدار خود با شهید بهشتی شش ماه قبل از شهادت ایشان گفت: در زمستان 59 با یکی از دانشآموزان دبیرستان خدمت ایشان در سرچشمه رسیدم تا بستهای که از ایشان از سالهای دور در مدرسه جا مانده بود را خدمت ایشان برسانم. این بسته شامل اسناد و مدارک شخصی، گواهی لیسانس ایشان و همچنین دفترچهای حدود شصت برگ شامل بحثهای حکومت اسلامی بود. شهید بهشتی ضمن قدردانی از فعالیتهای من در اداره مدرسه با این تعبیر که شما جانشین خلفی برای من در مدرسه بودید از دیدن مدارک خوشحال شدند و گفتند که من در آلمان دنبال این مدارک بودم نمیدانستم که در قم پیدا می شود.
اسماعیلیطبا افزود: من سرد و گرم روزگار را چشیدهام و تجربههای فراوانی داشتهام و بر اساس همان تجربهها میگویم که امروز باید پشتیبان ولایت فقیه بود تا آسیبی به کشور و نظام وارد نشود.
***جلسات محرمانه شهید بهشتی و شهید مطهری در حج ***
آقای رحیم کمالیان از همراهان شهید بهشتی و چهارمین سخنران این محفل در سخنان خود با اشاره به نهضت فکری و فرهنگی که از زمان آیتالله بروجردی در ایران شروع شد، شهید بهشتی را وارث و دنبالکننده آن نهضت و این مدرسه را محصول آن تفکر و اندیشه دانست.
کمالیان همچنین با ذکر خاطره سفر همراهی شهید بهشتی در سفر حج در سال 1346 که از مبدا آلمان آغاز شده بود به ملاقاتهای هر روزه و طولانی ایشان و شهید مطهری در مکه و مدینه اشاره کرد که در آن جلسات برنامهریزیها و پایهگذاریهای نهضت صورت گرفته بود. برنامهریزی برای تربیت نیروهای متعهد و متخصص و کادرسازی برای تشکیل حکومت اسلامی.
*** با تربیت نیروی متعهد و کاردان امکان حفظ و حراست از انقلاب وجود دارد ***
وی با بیان این نکته که تنها با تربیت نیروی متعهد و کاردان در بخشهای مختلف امکان حفظ و حراست از انقلاب وجود دارد توجه به این مساله و اقدام در این جهت را وظیفه همه مسئولین و متولیان فرهنگی امروز دانست.
این نشست با سخنرانی حجتالاسلام سیدی از دانشآموزان سالهای 50 تا 54 مدرسه پایان یافت. وی در سخنرانی خود با اشاره به نقش ویژه مدرسه دین و دانش در فعالیتهای انقلاب به بیان خاطراتی از این فعالیت ها پرداخت.