فروشگاه

بعرض عالی میرساند (دوره ۲ جلدی)

بعرض عالی میرساند (دوره ۲ جلدی)

«به عر‌ض‌عالی می‌رساند» مجموعه 5067 نامه و 1513 سند از دوره‌ تولیت آستانه‌ مقدسه حضرت معصومه (س) به‌وسیله سید محمدباقر متولّی‌باشی در سال‌های ۱۳۰۶ـ ۱۳۱۹ ش است که بخشی از رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی این دوره را روایت می‌کند. بسم الله الرحمن الرحیم به عرض عالی می‌رساند؛ قربانت شوم! بعد از مرخصی به‌سلامتی حضرت آیت‌الله و آقایان وارد شده بی‌نهایت از مراحم فوق‌العاده متشکر، دوام عزت و سعادت را از حضرت احدیت جلّت عظمته مسئلت دارد. ضمناً در موضوع پل جهه طریق قبرستان جدید که در مقام برآمده بالاخره چنین صلاح دیدند که از سوی دارالشفا همان حجره وسط که سابقاً قهوه‌خانه بود آن‌جا را طریق پل قرار بدهند و در شبکه آهنی بگذارند که معبر عمومی نشود. فقط به جهت بردن اموات به قبرستان باشد و انشاءالله تعالی مشغول ساختن پل بشوند. لهذا در مقام تصدیع برآمده استیذان از وجود مقدس نموده که بعد از مرخصی از طرف حضرت مستطاب عالی رجوع به بلدیه نموده که مهندس بلدیه خط را تعیین نماید و حضرت آیه‌الله ـ دام‌ظله ـ امر فرمودید که حقیر بعد از تبلیغ سلام و تشکر از الطاف عالی حضور مبارک عرض نمایم و منتظر اوامر صادره باشم. خدمت آقازاده‌گان ـ دام عزهم ـ عرض ارادت و سلام مصدع و سرکار شریعتمدار ثقه‌الاسلام آقای آقا میرزا حسام‌الدین ـ دامت برکاته ـ  هم سلام و عرض ارادت می‌رسانم. ایام افاضت مستدام باد. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته. امضا قربانت مهدی بروجردی است. قریه وریچ، انشاءالله تعالی؛حضور محترم حضرت مستطاب خلایق افتخار ملاذالانام رکن‌الاسلام آقای متولّی‌باشی ـ دام مجده العالی ـ  مشرف شود.»
نفت : ثروت ، فساد ، سقوط ـ

نفت : ثروت ، فساد ، سقوط ـ

درآمدهای حاصل از نفت بی‌حساب بود، چراکه به‌راحتی می‌شد آن‌ را جابه‌جا نمود، بی‌آنکه نیاز به درخواست یا ثبت آن در سیستم اداری دولت باشد، ضمن اینکه دولت در مسائل مربوط به نفت اعم از میزان فروش و مقدار عایدات حاصل از آن فقط به خودش پاسخگو بود. ازآنجاکه تمام عملیات مربوط به نفت اعم از تولید، فروش، صادرات و غیر آن توسط شرکت ملی نفت ایران صورت می‌گرفت و این شرکت نیز مستقیماً تحت نظارت شاه اداره می‌شد، پول‌های حاصل از فروش نفت، به‌راحتی قابل واریز به حساب‌های دلخواه بود. شیوه‌های سوءاستفاده از اموال عمومی خصوصاً درآمدهای نفتی در زمان دو پادشاه سلسله‌ی پهلوی متفاوت بود. پهلوی اول، با توجه به روحیات و خلقیاتش، با شیوه‌های قهرآمیز به خواسته‌های خود دست می‌یافت، درحالی‌که پهلوی دوم به‌واسطه‌ی ویژگی روانی و شخصیتی، گاهی با تحریف در مبالغ درآمدهای نفتی، بخشی از آن را اختلاس و یا در انعقاد قراردادهای نفتی و خرید تسلیحات نظامی رشوه دریافت می‌کرد.
بانگ آزادی ـ

بانگ آزادی ـ

انقلاب اسلامی ایران همه‌ی جوانب زندگی ایرانیان ازجمله جنبه‌ی فرهنگی را تحت تأثیر قرار داد. حرکت انقلابی با بیدار کردن استعدادهای بالقوه‌ی هنری و تحریک شخصیت‌های فرهنگی در مسیر آزادی‌خواهی و عدالت‌جویی باعث تولید سرودهایی شد که هم حرکت انقلابی مردم را سمت‌وسو می‌داد و هم روحیه‌ی حماسی را در وجودشان بیدار می‌کرد. سرودهایی که زمزمه‌کردنشان بیش از هر چیز دیگری خاطرات روزهای انقلاب را در ذهن تجربه‌گرشان زنده می‌کند و برای نسلی که روزهای انقلاب را هم تجربه نکرده‌اند احساسِ سرافرازی توأم با غروری ملی به ارمغان می‌آورد.
از مهاباد تا مهاباد ـ

از مهاباد تا مهاباد ـ

«... اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است...» ( از بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران)
دلواپس نطنز ـ

دلواپس نطنز ـ

«... اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است...» ( از بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران)
شور شیرین ـ

شور شیرین ـ

«... اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است...» ( از بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران)
به رسم داوود ـ

به رسم داوود ـ

«... اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است...» ( از بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران)
دغدغه ای برای ایران ـ زندگی و فعاليتهای علمی شهيد مسعود عليمحمدی

دغدغه ای برای ایران ـ زندگی و فعاليتهای علمی شهيد مسعود عليمحمدی

«... اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است...» ( از بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران)
او باید فرمانده باشد

او باید فرمانده باشد

نجمه کتابچی

بنده حقیر، حسین همدانی، شاگرد تنبل دفاع مقدس اعتراف می‎کنم که وظایف خودم را به خوبی انجام ندادم و بعضی موقع‎ها این نفس سرکش سراغ من می‎آمد و مرا گول می‎زد، وسوسه می‎شدم، نق می‎زدم، در درونم اعتراض ایجاد می‌شد اما خدا مرا کمک می‌کرد، متوجه می‌شدم، پشیمان می‌شدم، توبه می‌کردم و از خدا طلب عفو و بخشش می‌کردم و مرا می‌پذیرفت و این اواخر هم خیلی دلم هوای رفتن کرده بود. خدا کند که در موقع جان دادن راضی باشد خدای مهربان و خودم به رحمت او امیدوار هستم نه به عملکرد خودم.
سیاست در دهه هفتاد ـ

سیاست در دهه هفتاد ـ

این اثر درصدد است ريشه‌ ی تعاملات و نيز وجوه افتراق بنياد‌ين جناح راست و جناح چپِ اصلاح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طلب و نيروهای فکری ليبرال و تأثير چگونگی فهم آنها از مسائل و به‌ويژه ريشه‌ها و آبشخورهای فکری برد‌اشت‌شان از سياست و امر سياسی را د‌ر گرايش‌هاي سياسی آنان جست‌وجو کند‌. بر اين اساس مدعی است تعاملات جناح‌های سياسي ايران د‌ر د‌هه  1370با تأکيد‌ بر فهم نخبگان جناح‌ها از سياست مبتنی بود‌ه است. برد‌اشت و فهم نخبگان جناح چپ (اصلاح‌طلب) از امر سياسي برآيند‌ نقطه‌ی اتکا و بسترهاي فکری آنها معطوف به اند‌يشه و فکرِ سياسی در غرب است، اما نخبگان جناح اصول‌گرا د‌ر فهم امر سياسي به ابعاد‌ معنوی و حيات بشری بر مبنای نظريه و نظام حکومتی مبتنی بر ولايت فقيه توجه د‌ارند‌ و از اين روی اين د‌و برد‌اشت و فهم از سياست به تعاملات و گاه تقابل جناح‌های سياسی د‌ر جمهوری اسلامی د‌امن مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند‌.
جنگ شهر ها در جنگ تحمیلی هشت ساله

جنگ شهر ها در جنگ تحمیلی هشت ساله

جنگ شهرها يکي از شيوه‌‌هاي مؤثر در اِعمال تدابير نظامي است که با بهره‌‌گيري از نيروي هوايي، توپخانه‌‌هاي دوربرد و گاهي پايگاه‌‌هاي موشکي به‌منظور بمباران مناطق عمومي و مسکوني و اقتصادي نيروهاي دشمن صورت مي‌‌گيرد. پس از عمليات خيبر در سال 1362 رژيم بعثي عراق ميزان حملات خود را به مناطق مسکوني ايران افزايش داد. جمهوري اسلامي ايران در واکنش به اقدامات عراق و همچنين بازداشتن دشمن از نقض مقررات بين‌المللي جنگ، به‌رغم ميل باطني، ناچار شد عمليات مقابله‌به‌مثلي را با درنظرگرفتن شرايطي عليه عراق انجام بدهد و در مقابلِ حمله به هر شهر ايران، به شهري در عراق حمله کند. اين مقابله‌به‌مثل اصطلاحاً «جنگ شهرها» نام گرفت. پژوهش حاضر به بررسي پيامدهاي مهم سياسي، اجتماعي و اقتصادي جنگ شهرها، نقش و رويکرد کشورهاي منطقه و حمايت‌هاي غرب از رژيم بعثي و تأثيرات آن بر سبک زندگي و معيشت مردم به‌ويژه تغيير شکل شهرها به‌دليل پديده‌ي مهاجرت در ايران پرداخته است.
رقابت نهم ـ

رقابت نهم ـ

مهدی سعیدی

انتخابات نهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، با توجه به شرایط و بسترهای تاریخی، سیاسی و اجتماعی خود دارای اهمیت و ویژگی‌های منحصر به فردی بود که آن را از دیگر ادوار انتخابات مجلس متفاوت می‌ساخت. این تفاوت‌ها موجب شد تا در نوع جناح‌بندی‌ها و آرایش سیاسی و رقابت سیاسی گروه‌ها نیز تفاوت‌هایی حاصل آید. اتخاذ خط تحریم توسط برخی اصلاح‌طلبان، آنان را از صحنه‌ی رقابت انتخابات بیرون کرد. همفکران جریان احمدی‌نژاد نیز از سوی شورای نگهبان صاحبان صلاحیت برای نامزدی در انتخابات شناخته نشدند. این شرایط موجب گردید تا رقابت انتخاباتی با حضور جریان اصول‌گرایی و برخی از فعالان سیاسیِ مستقل و تعدادی از اصلاح‌طلبان معتدل شکل بگیرد. حاصل آنکه فضا برای رقابت در درون اردوگاه اصول‌گرایی با محوریت جبهه‌ی متحد اصول‌گرایی و جبهه‌ی تازه تأسیس پایداری شکل گرفت.
مرد علم و سیاست ـ

مرد علم و سیاست ـ

یکی از مهم‌ترین مسائل و موضوعات در نخستین سال‌های نهضت امام خمینی در مبارزه علیه حکومت پهلوی ملاقات‌های آیت‌الله روح‌الله کمالوند با محمدرضا پهلوی برای مذاکره و حل‌وفصل و رفع اختلافات بین علما و روحانیون با حکومت و دیگر مقامات بلندپایه‌ی آن بود. اتفاقی که شاید بتوان آن را مهم‌ترین و بارزترین اقدام آیت‌الله کمالوند در راستای همراهی، همیاری و همگامی با نهضت امام خمینی، آن هم در سال‌های آغازین نهضت، دانست. درواقع می‌توان گفت آیت‌الله کمالوند نماینده‌ی گفتمان مذاکره در نهضت امام خمینی است و در سال‌های اولیه‌ی رویارویی علما و مراجع با محمدرضا شاه این روحانی برجسته‌ی لرستانی مدافع جدّی مواضع و نهضت علما و روحانیون و انتقال آن به شاه ایران بوده است. 
معلم انقلابی

معلم انقلابی

محمدامین سازگارنژاد در سال 1331 در شهر شیراز متولد شد.  دوران تحصیل از ابتدایی تا دبیرستان و دانشسرا را در شیراز پشت سرگذاشت. سپس وارد دانشسرا شد و در رشته ی علوم به تحصیل پرداخت. پس از آن مدرک فوق لیسانس رشته ی مدیریت را از دانشگاه علامه طباطبایی در تهران دریافت کرد. وی در حین تحصیل مدتی دستگیر و زندانی شد. جرقه های مبارزه برای حق طلبی و عدالت جویی اش از همان دوران کودکی در محافل و مجالس مذهبی و در محیط مدرسه زده شد. در واقعه ی 15 خرداد 1342 در کلاس ششم ابتدایی مشغول تحصیل بود که خبر اعتصابات و دستگیری علما و روحانیون پخش شد و وقایع قم و شهرهای دیگر اتفاق افتاد. وی با حضور در مسجد جامع شیراز از نزدیک شاهد وقایع انقلابی بود و از این زمان به صورت جدی و رسمی وارد صحنه ی مبارزاتی شد. در سال 1352 به عنوان دبیر در آموزش و پرورش استخدام شد. در اواخر سال 52 به خاطر درگیری با مسئولین آموزش و پرورش به عنوان تنبیه به سربازی فرستاده شد، ابتدا چند ماه در پادگان گرگان دوره ی سربازی را طی کرد و برای گذراندن ادامه ی این دوره به اصفهان فرستاده شد. در این دوران تلاش کرد بر فضای پادگان و فضای مبارزاتی روستای کافشان که به عنوان سپاه دانش در آن جا مشغول به کار شده بود، تأثیر بگذارد. همچنین برای بررسی جریانات مبارزه در سراسر ایران به شهرهای مختلف سفر کرد و فضای مبارزاتی این مناطق را مورد بررسی قرار داد. در سال 54 بعد از وقایعی که در مسجد حسین آباد اصفهان اتفاق افتاد توسط ساواک دستگیر شد. در زندان مورد بازجوی و شکنجه قرار گرفت و چندین بار مکان زندان اش عوض شد. در این دوره با افراد دیگری که زندانی بودند راجع به مسائل مختلف داخلی و خارجی بحث و گفتگو می کردند. در سال 56 که دوران اوج گیری مبارزات انقلابی است از زندان آزاد شد و به بطن مبارزات برگشت. بعد از آزادی از زندان نیز دوباره به کار تدریس پرداخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دوره ی اول مجلس شوراي اسلامي در سال 1358 به عنوان نماینده ی مردم شیراز به مجلس راه یافت.
تقویم تاریخ دفاع مقدس جلد ۶۱ (خارک همچنان استوار و پابرجا)

تقویم تاریخ دفاع مقدس جلد ۶۱ (خارک همچنان استوار و پابرجا)

نبی کریمی

تقويم تاريخ دفاع مقدس(خارك، همچنان استوار و پابرجا) در شهريور ماه 1364 صدام به اميد واهي شكست جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌ي اقتصادي و جلوگيري از صدور نفت ايران، علاوه بر هدف قرار‌دادن كشتي‌هاي تجاري در خليج فارس، به‌وسيله‌ي هواپيماهاي اهدايي فرانسه چندين نوبت جزيره خارك را بمباران كرد و از اين عمل مذبوحانه، استفاده‌ي تبليغاتي بسيار زيادي نمود. او به‌منظور فريب اذهان جهانيان و روحيه‌دادن به سربازان و ارتش شكست‌خورده‌اش اعلام كرد که جزيره‌ي خارك را با خاك يكسان كرده و ايران قادر به صدور نفت از جزيره خارك نيست! اما به‌رغم اين تبليغات دروغين و ياوه‌سرايي‌هاي سردمداران بعثي عراقي، خارك، همچنان استوار و پابرجا بود و صدور نفت نيز ادامه پيدا كرد.
فعالیت سیاسی و مسلحانه گروه حزب اله ۱۳۵۱ - ۱۳۴۶

فعالیت سیاسی و مسلحانه گروه حزب اله ۱۳۵۱ - ۱۳۴۶

استبداد موجود در نظام سیاسی رژیم پهلوی ، ترویج فرهنگ غربی و بی‌توجهی به شعایر اسلامی و بسته بودن فضای مخالفت به وضعیت موجود، انگیزه‌ی تشکیل گروه حزب الله بود و ترکیب شرایط داخلی ایران (شکست‌های مبارزات مردمی مسالمت جویانه) و شرایط روز جهانی (انعکاس پیروزی‌های جنبش‌های مسلحانه چپ در سطح جهان) در واقع عواملی بود که حزب‌الله را در سمت و سوی مبارزه‌ی مسلحانه قرار داد.
عرشه تا عرش نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس

عرشه تا عرش نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس

مجید نجف پور

موتور لنج کار نمي‌کرد‌‌‌‌. بچه‌‌ها با قنداق تفنگ و دست شروع کردند به پاروزدن. آن‌قدر افراد در داخل لنج سوار شده بودند که بدنه‌‌‌ي آن تا نيمه داخل آب رفته بود. کم‌کم همان‌طور كه از ساحل خرمشهر دور‌ مي‌شديم غم سنگيني بر روحيه و جسم و جان افراد نشسته بود و همه به‌مانند پدري بوديم كه نظاره‌گر از دست رفتن فرزندش است. صداي گريه‌‌‌ي همه افراد در داخل لنج شنيده‌ مي‌شد‌‌.  آب از طرف دريا به‌طرف پل «مَد» مي‌شد‌‌‌‌. براي لحظاتي احساس کردم جريان آب لنج را به‌سمت عراقي‌‌ها‌ مي‌كشاند و به‌طرفي هدايت‌ مي‌شويم که زير آتش عراقي‌ها بوديم، به بچه‌هاي تكاور دستور دادم به‌سرعت به داخل آب بپريد و هدايت لنج را به‌دست بگيريد‌‌‌‌. چندنفري بلافاصله پريدند داخل رودخانه، طناب جلويي لنج را گرفتند و شروع کردند به کشيدن لنج، بقيه‌‌‌ي افراد هم با هرچه دستشان بود، پارو مي‌زدند‌‌‌‌. با چنين وضعي به ضلع شرقي رودخانه‌ي کارون رسيديم.                                                                                                                                                     (مصاحبه با درياداردوم هوشنگ صمدي)  
گمنام بی قرار ـ

گمنام بی قرار ـ

    گمنامِ بي‌قرار (تاريخ شفاهي زندگي و مبارزات شهيد سيد حسين علم‌الهدي)   صادق آهنگران درباره تمايل سيد حسين علم‌الهدي به گمنامي و دوري از كبر و غرور مي‌گويد: «پس از ديداري كه در خدمت آيت‌الله خامنه‌اي از جبهه داشتيم، عده‌اي از رزمندگان دور آقا جمع شدند و اجازه خواستند تا همراه وي عكس دسته‌جمعي بگيرند. همه‌ي ما جمع شديم و در خدمت آقا عكس گرفتيم؛ اما هر چه به سيد حسين اصرار كرديم كه او هم در عكس حضور داشته باشد، نپذيرفت؛ او هميشه مي‌خواست گمنام باشد».  
مبانی فراماسونی

مبانی فراماسونی

جعفر سعیدی

مقدمه ناشر عليرغم نقش مؤثر و بارز فراماسونري در تحولات سياسي ـ اجتماعي قرون اخير در غرب و نقش مخرب آن در جهان سوم و به‌ويژه كشورهاي اسلامي، متأسفانه، تاكنون تحقيق مستند، جامع و بيطرفانه‌اي به زبان فارسي در اين‌باره صورت‌نگرفته است. با وجود تلاش و كوشش زيادي كه در جهت ناديده گرفتن و يا كم‌اهميت جلوه‌دادن نقش فراماسونري و فراماسون‌ها در سرنوشت سياسي، اقتصادي و فرهنگي ملل جهان و به‌ويژه ملل مستعمره و وابسته صورت گرفته و مي‌گيرد، اما افراد دردمند و متعهد و اذهان كنجكاو به بررسي ابعاد اين سازمان مخفي جهاني پرداخته و ابعاد ناشناخته آن را ـ تا آنجا كه منابع و اطلاعات در دسترس همه است ـ برملا كرده‌اند. گروه تحقيقات علمي تركيه در صدد برآمده است، تا روابط تاريخي فراماسونري و يهود را از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار داده و نمونه‌هاي بارز آن را در كشور تركيه نشان دهد. اين گروه مطالعاتي با استفاده از متون ديني يهود و اسناد و مدارك قابل توجه مربوط به صهيونيست‌ها و فراماسون‌ها. همساني‌ها، تشابهات و تمايلات فراواني را در مباني فلسفي، تشكيلات سازماني، آداب و سنن، علائم، رنگ‌ها، اشكال و ابزارهاي مقدس (با معاني رمزي)، سوگند خوردن به «تورات» و وحدت رويه وعمل در تحولات سياسي كشورهاي اسلامي (از جمله تركيه)، فراروي خوانندگان قرار مي‌دهد كه نمي‌توان نمونه‌هاي آن را در ساير كشورهاي اسلامي از جمله ايران كاملاً متحمل دانست. اين بدان معنا نيست كه اين كتاب كه حاصل كار چندين ساله گروه تحقيقات علمي تركيه است، از هر حيث بي‌عيب و بي‌نظير است، بلكه نخستين كوشش جدّي در اين راه است كه مي‌تواند براي مردم تركيه و ايران مفيد و آموزنده بود و سرآغاز تحقيقات عميق‌تر و جدي‌تر در اين زمينه باشد. بدين‌منظور مركز اسناد انقلاب اسلامي، اقدام به چاپ مجدد اين اثر نمود و از دانشمند گرامي جناب آقاي حسين مير كه ويراستاري كتاب را به‌عهده داشته و اجازه تجديد چاپ آن را نمودند سپاس‌گزاري و تشكر مي‌نمايد. مركز اسناد انقلاب اسلامي    
بهائیت در ایران ( چاپ نهم )

بهائیت در ایران ( چاپ نهم )

بهائيت در ايران «اسلام و مذهب مقدس جعفري سدّي است در مقابل اجانب و عمّال دست‌نشانده‌ي آنها، چه راستي و چه چپي و روحانيت که حافظ آن است سدّي است که با وجود آن اجانب نمي‌توانند به‌نحوي‌که دلخواه آنهاست، با کشورهاي اسلامي و خصوص با کشور ايران رفتار کنند، لهذا قرن‌هاست که با نيرنگ‌هاي مختلف براي شکستن اين سدّ نقشه مي‌کشند، گاهي از راه مسلط کردن عمّال خبيث خود بر کشورهاي اسلامي و گاهي از راه ايجاد مذاهب باطله و ترويج بابيت و بهائيت و وهابيت و گاهي از طريق احزاب انحرافي امروز...». صحيفه‌ي نور، جلد اول، ص 229
گواه ـ شماره صفر

گواه ـ شماره صفر

دســتور ساواک برای اخراج اساتید دانشــگاه تهران | اسناد تقلب در انتخابات مجلس در دوره رضاشــاه | تلگرافی که کاردار ســفارت امریکا در ایران نوشــت | چگونه املاک غصبی رضاشاه به بنیاد خیریه پهلوی تبدیل گردید؟ | فضا را باز نکنید! | خاطره حجت الاسلام والمســلمین حسن روحانی از رفراندوم جمهوری اسلامی | رمزگشــایی از بازجویی فنی | جدایی بحریــن از ایران به روایت داود هرمیداس باوند | یکدســت ســازی به نفع دیکتاتور | دانشگاه هراسی | وطن یعنــی خلیج تا ابد فارس | آدرس غلط ســاواک | نظر حاج شــیخ عبدالکریم حائری در مورد مشــروعه خواهان چه بود؟ | فرستاده مخفی کاخ سفید | گزارش محرمانه سفیر امریکا به واشــنگتن | اسنادی که دروغ های پرویز ثابتی را افشا می کند | کســی برای ملک خود به دادگاه نمیرود | ســند افشای نقش آفرینان ۲۵ مرداد | ســند دســتگیری 190 دانشــجوی دانشــگاه های تهران | گزارش اتاق ســیاه | مخالفت تاریخی ایران با نظریه دو دولتی در فلســطین | شــاه متزلزل و نخســت وزیر وابسته | روحانیت در نگاه شــهید مطهری | مجالس دربارپسند | کابوس پنجه عقاب | ســکوت تهران | محرمانه های برخورد با دانشــگاهیان | فرمان انتصاب فضل الله زاهدی به نخســت وزیری | مؤسس حوزه علمیه قم به روایت آیت الله محقق داماد | گفت و شنود با حمید دهقانی، سفیر پیشین ایران در قطر | روشن فکران متعهد | حماسه رفراندوم | سندی سّری از همکاری ساواک و موســاد علیه فلســطین | حاکمیت ایرانی جزایر سه گانه در نقشه چاپ مسکو | مردم ســالاری دینی این نیست! | تکثر در خانه ملت | سنگ بنای بنیاد پهلوی چگونه گذاشته شد؟
دین داری و تحولات اجتماعی ایران معاصر

دین داری و تحولات اجتماعی ایران معاصر

دینداری و تحولات اجتماعی   تحولات اجتماعي مي‌روند تا آثار خود را بر دين‌داري جامعه‌ي ايراني بگذارند. شرايط اجتماعي ايران معاصر طي نيم‌قرن اخير آن‌چنان پرشتاب در حال حرکت‌اند که در برخي عرصه‌ها در حال شکل‌دهي گُسل‌ها و شکاف‌هاي اجتماعي‌اند. اين تحولات نه‌تنها روحانيت، بلکه بسياري از طراحي‌هاي رسمي و سازماني را جا گذاشته‌اند. مهم، درک منطق و ساختار اين تحولات، صرف‌نظر از تجلّيات و بروزهاي ظاهري آنها است. تأثیرات دین بر جامعه چه از نظر اندیشه و چه در صحنه عمل تقریباً ثابت شده است. اگر در کارکردهای سیاسی دین بحث هایی وجود داشته باشد، در کارکردهای اجتماعی آن همخوانی بیشتری دارد، اما همانطور که شکل و محتوای تحولات اجتماعی تحت تأثیر نوع قرائت و رفتار دینی جامعه، اندیشه های دینی، مظاهر دینداری است. و جایگاه اجتماعی مبلغان دین نیز تحت تأثیر تحولات اجتماعی قرار می گیرد؟ اگر روحانیت را منادی و مدافع دین بدانیم، چه نسبتی بین روحانیت و تحولات اجتماعی (و فرهنگی) در ایران معاصر وجود دارد یا باید وجود داشته باشد؟ همان گونه که شکل و محتوای دین بر شکل و ذهنیت اجتماعی ایران معاصر تأثیر دارد، چارچوب تحولات و تحولات اجتماعی نیز می تواند در ماهیت/ قرائت دین، سبک دین و جایگاه مبلغان تأثیر داشته باشد. از دین؟ با توجه به روند تحولات اجتماعی در سطح بین المللی و داخلی، آینده دینداری در کشور چگونه پیش بینی می شود؟ هدف این کتاب پاسخگویی به این نوع سوالات و یافتن راهکارهایی برای حفظ و ارتقای سطوح دینداری در جامعه است.
حاشیه های مهم تر از متن (چاپ پنجم)

حاشیه های مهم تر از متن (چاپ پنجم)

علی الفت پور

در هر واقعه تاريخي دو جزء را مي‌توان از هم بازشناخت: حاشيه و متن. شكل معمول نگارش تاريخ هردوره پرداختن به متن حوادث بوده است. با اين همه گاه برخي حواشي خود متضمن نكاتي است كه ارزشش كمتر از متن نيست. اين كتاب سيصد حاشيه مهم‌تر از متن معاصر ايران را بيان مي‌كند كه در كنار متن حوادث تصويري روشن‌تر از تاريخ را فراهم مي‌آورد.
صخره سخت «چاپ سوم»

صخره سخت «چاپ سوم»

نهضت اسلامی امام خمینی(ره) كه از سال 1341 با فراز و نشیب‌هایی در ایران و خارج از كشور تداوم یافته بود، در سال 1356 در پی حوادثی شتاب گرفت و به انقلابی تمام‌عیار تبدیل شد كه منجر به سرنگونی رژیم پهلوی گردید. پیروزی سریع انقلاب اسلامی، نیروهای انقلابی را با معضلات و مشكلات متعددی در راه تأسیس و استقرار نظام جدید روبه‌رو كرد. اگرچه نوع حكومتِ پس از انقلاب پیشتر در كلام رهبری انقلاب كمابیش ترسیم شده بود با این حال به اقتضای آن روزهای سخت و طاقت‌فرسا كه نهال نوپای انقلاب در معرض انواع آسیب‌ها و گزندها بود، ایجاد نهادها و سازمان‌های امنیتی برای حراست انقلاب از توطئه‌های داخلی و خارجی لازم و ضروری بود.دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی حكومت پهلوی با سرنگونی رژیم از هم پاشیده یا در معرض انحلال بودند و عملاً مملكت به دست انقلابی‌ها افتاد. ارتش كه در بحبوحه‌ی انقلاب به مردم پیوسته و در ادامه راه نیز به خدمت انقلاب درآمده بود، مورد بغض و عناد گروهك‌های وابسته به شرق و غرب قرار گرفت. در چنین شرایطی تأسیس نهادهای امنیتی نیز چندان سهل و ساده نبود، زیرا هم نفوذ اعضای گروهك‌ها در آن نهادها محتمل بود و هم اینكه مبارزان انقلابی تجربه و سابقه‌ی چندانی در این عرصه نداشتند. به علاوه در روزگار مبارزه با رژیم، گروه‌های زیادی با خط‌مشی مختلف فعالیت می‌كردند كه بعد از پیروزی انقلاب تمامی این گروه‌ها خود را صاحبان اصلی انقلاب قلمداد می‌كردند. اگر به این شرایط توطئه‌های دشمنان خارجی و تحریك احزاب و گروه‌های قومی نیز اضافه شود، دشواری شرایط سال‌های اولیه انقلاب روشن‌تر می‌گردد.مجموعه‌ی پیشرو با نگاهی دقیق و ژرف‌كاوانه به دغدغه‌های انقلابی‌ها از فردای پیروزی انقلاب، درصدد ترسیم فضا و شرایط به وجود آمدن نهادهای امنیتی انقلاب و چگونگی عملكرد آنها در آن شرایط دشوار تاریخی است. نویسنده با نگاهی جدید و جستجوی وسیع در منابع مختلف مروری دقیق بر حوادث و موضوعات امنیتی دو سال ابتدایی انقلاب دارد و ضمن آن به توضیح عملكرد احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها در قبال تحولات مختلف سال‌های نخست پیروزی انقلاب پرداخته است.
ماموریت در ایران «چاپ سوم»

ماموریت در ایران «چاپ سوم»

کتاب حاضر... روایت شخصی از دوران خدمتم به‌عنوان سفیر ایالات متحده در ایران از ژوئن 1977[خرداد 1355 خورشیدی] تا آوریل 1979[اردیبهشت 1358] را دربرمی‌گیرد، برهه‌ای که انقلاب در جریان بود. سعی شده است وقایع دوران مزبور با توجه به کارکرد نیروهای [سیاسی و اجتماعیِ] مؤثر در ایران حکایت شود و واکنش­ های ایالات متحده در مقابل این نیروها شرح داده شود. این کتاب خاطره ­نگاری و یادداشت­های روزانه‌ی دقیقی از وقایع نیست، بلکه شرح رویدادهایی است که شخصاً در آنها شرکت داشتم و در مورد برخی جوانبِ حوادثِ مربوط به انقلاب داوری کرده ­ام. در ثبت وقایع به مواردی پرداخته ­ام که هنوز در ذهنم زنده و تازه بوده­ اند زیرا ممکن است به درد کسانی بخورد که حوادث تاریخی را تحلیل می­کنند.
حفظ نظام در اندیشه و رفتار بنیان گذار

حفظ نظام در اندیشه و رفتار بنیان گذار

  يکي از موضوعات مهم مطرح‌شده در فقه سياسي اسلام و تشيع، قاعده‌ي حفظ نظام است. امام خميني(ره) از جمله انديشمندان دنياي اسلام است که به موضوع حفظ نظام توجه ویژه دارد و با بهره‌گيري از قرآن، روايات، سيره‌ی رسول(ص) و الائمه(ع) و آراء و انديشه‌هاي فقها و حکمای پيش از خود به تبيين دقیق‌تر این قاعده پرداخته است. ايشان مفهوم حفظ نظام را به مانند سلف خود در سه جنبه و برداشت يعني حفظ نظام در مفهوم حفظ شيرازه‌ي امور جامعه و جلوگيري از هرج‌ومرج؛ پاسداري از اساس اسلام و دفاع از سرزمين و کيان اسلامي و نيز به طور مشخص به مفهوم حفظ نظام جمهوري اسلامی به کار گرفته است.
از سر گذشت ...

از سر گذشت ...

سید محمدحسن حسینی خامنه‌‌ای یکی از نیروهای انقلابی با زمینه‌ی مذهبی و پیرو نهضت امام خمینی است که در خانواده‌‌ای روحانی و اهل علم در شهر مشهد متولد شد. وی از مقطع دبیرستان با ‌فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی برای مبارزه با رژیم پهلوی آشنا گردید. سپس همراه با برخی دیگر از مبارزان در مشهد به تهیه‌ی اعلامیه و توزیع آن‌‌ می‌پرداخت. در اسفند ماه 1352 به ‌واسطه‌ی اعتراف یکی از افراد بازداشت‌شده توسط ساواک، به جرم مشارکت در تهیه و توزیع اعلامیه ضد رژیم پهلوی، دستگیر‌‌ و به کمیته‌ی مشترک ضدخرابکاری تهران منتقل شد‌‌. جایی که ‌‌هم‌زمان دکتر شریعتی نیز آنجا زندانی بود و پس از مدتی برادر دیگرش به نام سید هادی خامنه‌‌ای را نیز آنجا‌‌ بردند. وی پس از گذراندن حدود هشت ماه بدون حکم در زندان کمیته‌ی مشترک ضدخرابکاری، سرانجام با برگزاری یک دادگاه فرمایشی بدون توجه به دفاعیات متهم، به یک سال حبس محکوم و به زندان قصر منتقل‌‌ شد. در اواخر سال 1353 از زندان آزاد شده و ‌‌هم‌زمان با اشتغال به کار در بازار، به ادامه‌ی تحصیل پرداخت. پس از گذراندن دوره‌ی دانشسرای راهنمایی ‌‌به‌عنوان معلمِ مقطعِ راهنمایی جذب آموزش‌وپرورش‌‌ شد و پیش از سال 1357 که به‌واسطه‌ی ‌فعالیت‌های انقلابی اخراج شد، در آموزش‌وپرورش به روشنگری علیه ظلم و ستم رژیم پهلوی‌‌ می‌پرداخت.
حاج شیخ «چاپ دوم» شومیز ـ

حاج شیخ «چاپ دوم» شومیز ـ

  زمانه‌ی زندگی آیت‌الله حائری از دوران بسيار بغرنج و پرحادثه‌ی تاریخ ایران است، لذا بازتأسيس حوزه‌ي علميه‌ي قم و مديريت آن در شرايط دشوار آن روزگار يکي از پديده‌‌هاي قابل‌تأمل و تحسين‌برانگيز تاريخ معاصر ايران مي‌باشد. بررسي زندگي حاج شيخ عبدالکریم نيازمند توجه به اوضاع داخلي ايران، مسائل بين‌الملل و تجربيات شخصي وي است؛ تجربياتي از نابساماني داخلي و بين‌المللي که در شيوه‌ي اجتهاد او تأثيرگذار بود. بدین‌ترتیب عملکرد ایشان هم بازتاب بخشي از مسائل عصر اوست که با شرايط زمانه در دوران آيت‌الله بروجردي و امام متفاوت است. عظمت کارِ آيت‌الله حائري در اين است که او در عصري که سنت و مهم‌ترين مؤلفه‌ي آن يعني دين در چالش با مدرنيته‌ي غرب به رهبري روشنفکرانِ سکولارِ عصر مشروطه و اندکي بعد در پي انقلاب اکتبر روسيه در مواجهه با امواج سيل‌آساي جريان‌هاي فکري چپ و نمايندگان آن قرار گرفته بود، مرکزي براي ترويج دين و پرورش عالمان مذهبي و پاسداري از حريم دين داير کرد و سرانجام از اين کانون، آثار گرانبهايي در حوزه‌هاي مختلف ديني انتشار يافت و شخصيت‌هاي برجسته‌اي ظهور کردند که مهم‌ترين آنها امام خميني رهبر فقيد انقلاب اسلامي بود.   «اگر مرحوم حاج شیخ در حال حاضر بودند، کاری را انجام می‌دادند که من انجام دادم و تأسیس حوزه‌ی علمیه در آن زمان، کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی نبود« (امام خمینی، ص 303 متن کتاب)  
شهید مطهری سازمان مطلوب روحانیت ـ ساختار - کارکرد

شهید مطهری سازمان مطلوب روحانیت ـ ساختار - کارکرد

علی باقری فر

  من روحانيت را از لحاظ هسته‌ي اصلي زند‌ه‌ترين د‌ستگا‌ه‌ها مي‌د‌انم ولي عقيد‌ه د‌ارم که فقط غُل و زنجيرهايي به د‌ست و پاي اين موجود‌ زند‌ه و فعال بسته شد‌ه و بايد‌ او را از قيد‌ها و زنجيرها رها کرد‌. روحانيت ما د‌رخت اصيل و با ارزش و زند‌ه‌ی آفت‌زد‌ه است که خود‌ش را بايد‌ حفظ کرد‌ و با آفاتش مبارزه کرد‌. اسلام منهاي روحانيت يک تز استعماري است، هيچ چيز نمي‌تواند‌ جانشين روحانيت ما شود‌. حاملان فرهنگ اصيل و عميق و ذي‌قيمت اسلامي تنها د‌ر ميان اين گروه يافت مي‌شوند‌؛ تقواها، ايمان‌ها، معنويت‌ها، اخلاص‌ها و آن جوشش‌ها و جنبش‌ها و فد‌اکاري‌هايي که رمز اصلي بقاء ملت ما است تنها د‌ر اين سرزمين مقد‌س سر مي‌زند‌، من نه تنها اصلاح‌ اين د‌ستگاه را واجب و لازم مي‌شمارم و عملاً آن را مستبعد‌ نمي‌د‌انم بلکه کاملاً نزد‌يک و قريب‌الوقوع مي‌د‌انم.    (مجموعه آثار استاد مطهری، ج24، صص 509-508، همراه با تلخيص.)  
طلوع و غروب یک حزب ـ

طلوع و غروب یک حزب ـ

حزب جمهوری اسلامی،‌ مطرح‌ترین و تأثیرگذارترین حزب سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شناخته می‌شود و برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی پس از انقلاب در این حزب مهم عضویت داشتند. بنیان‌گذار آن شهید آیت‌الله بهشتی بود و هیئت مؤسس آن همگی روحانیت مبارز و انقلابی بودند و اعضای آن با گرایش‌های مختلف فکری و سیاسی در آن عضویت داشتند. حزب نزدیک به یک دهه فعالیت مؤثر داشت. بررسی مقاطع مهم فعالیت این حزب در حساس‌ترین حوادث دهه‌ی اول انقلاب اسلامی و همچنین تحلیل و بررسی فراز و نشیب‌های آن با شیوه تاریخ شفاهی، از مباحث اصلی کتاب حاضر است. اگر بگوییم این حزب، از کم‌نظیرترین احزاب یک سده‌ی اخیر ایران بوده که دامنه‌ی اثرگذاری و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آن فراتر از احزابی همانند حزب توده ایران و حزب رستاخیز بوده است به گزافه سخن نگفته‌ایم.
حق الناس در مردم سالاری دینی

حق الناس در مردم سالاری دینی

بررسي مباني کلامي و فقهي شيعه نشان مي‌دهد که مفهوم «حق‌الناس» از جمله مباحث بسيار مهم در اصول اعتقادي شيعه مي‌باشد، اما به دلايلي همچون شکل‌نگرفتن حکومت اسلامي با محوريت فقه شيعي، مباحث حق‌الناس به حوزه‌ي حکومتي وارد نشده است. اين موضوع در سال‌هاي بعد از انقلاب اسلامي به طور گسترده‌اي مطرح شده و نظريه‌پردازان انقلاب اسلامي در باب ارتباط جمهوريت و اسلاميت و جايگاه حق مردم سخن گفته‌اند. سپس‌ با مطرح‌شدن مردم‌سالاري ديني در دهه‌ي 1370 اين موضوع به شکل جدي‌تري نمودار شد. در پژوهش‌ِ پيش رو نويسنده ابتدا به توضيح مباني مردم‌سالاري مي‌پردازد و در ادامه رابطه‌ي حق و تکليف شهروندان در جامعه و نسبت آنها با حکومت را تشريح و اين سؤال را مطرح نموده که آيا حقوق انسان‌ها تکاليفي را نيز براي آنها به بار مي‌آورد؟ در توضيح اين مسئله نويسنده به انواع رابطه‌ي حق و تکليف اشاره نموده و رويکرد اسلامي ـ شيعي رايج در اين باب را تبيين مي‌كند.
کمیته های انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ - ۱۳۶۴

کمیته های انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ - ۱۳۶۴

«.... علی‌رغم اظهارنظرهای مخالف با نظام و نق‌زدن‌ها و عیب‌جویی‌هایی که یک عده، از روزهای نخست به کمیته‌ها شروع کردند، کمیته‌ها در حقیقت حق حیات به گردن این انقلاب دارند. اگر کمیته نبود، امنیت این شهرهای بزرگ مثل تهران و بقیه‌ی شهرها امکان‌پذیر نمی‌شد. آن روزی که هیچ‌کدام از ارگان‌های مملکت حضور نداشتند، کمیته آمد و جای خالی اغلب ارگان‌های مملکت را گرفت. دوش استوار و محکمِ شما برادران عزیز کمیته توانست زیر بار این همه مسئولیت برود و خم نشود. آن روز دادگستری، شهربانی و بسیاری از ارگان‌های دیگر مملکت، در کمیته خلاصه می‌شدند. یک امتیازی کمیته بر همه‌ی ارگان‌ها دارد و آن اینکه به سرعت و بنا بر فرمان امام، از دل مردم جوشید. همه‌ی ارگان‌های انقلاب از قبیل جهاد، سپاه و بنیاد شهید و... یک طرح‌ریزی قبلی برایشان وجود داشت. برای سپاه مدت‌ها در شورای انقلاب بحث شد، برای جهاد سازندگی کارهای مقدماتی انجام گرفت و بعد جهاد تأسیس شد. بقیه‌ی ارگان‌ها هم همین‌طور». (بیانات رئیس‌جمهور وقت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دیدار با سرپرستان و اعضای کمیته‌ی استان خراسان، 4 اردیبهشت ۱۳۶۱)
جاسوس ـ

جاسوس ـ

محمدرضا سعادتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هفت سال در اوین زندانی بود و در آبان ۱۳۵۷ با توجه به شرایط بحرانی رژیم شاه، از زندان آزاد شد. او در اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از گذشت حدود سه ماه از پیروزی انقلاب، درحالی‌که پرونده‌ی سرلشکر مقربی، جاسوس شوروی در رژیم پهلوی، را برای تحویل به دبیر اول سفارت شوروی به همراه داشت، در محلِ قرار دستگیر شد. سازمان مجاهدین قصد داشت با تحویل پرونده‌ی سرلشکر معدوم مقربی، یکی از حیاتی‌ترین گره‌های جاسوسی شوروی را در ازای دریافت سلاح و تجهیزات و اطلاعات درباره‌ی فعالیت‌های سازمان سیا در ایران باز کند. پس از دستگیری سعادتی، سازمان با تمام قوا برای پاک‌کردن لکه‌ی ننگ جاسوسی به میدان آمد و از تمام پشتوانه‌ها و ظرفیت‌های تبلیغاتی خود استفاده کرد تا وجهه‌ی خود را در میان مردم انقلابی بازسازی کند و کادر مرکزی خود را از اتهام جاسوسی و بدنامی نجات دهد. سرانجام پس از کشاکش‌های فراوان، سعادتی با رأی دادگاه به جرم جاسوسی به حبس محکوم شد. اما درحالی‌که دوران محکومیتش در زندان سپری می‌شد، شرایط کشور و اتفاقات و فعالیت‌های وی در داخل زندان، سرنوشت اعدام را برای او رقم زد.
نسبت عدالت و آزادی در منظومه‌ی فکری آیت‌الله خامنه‌ای

نسبت عدالت و آزادی در منظومه‌ی فکری آیت‌الله خامنه‌ای

میثم قهرمان

مفاهیم «آزادی» و «عدالت» دو مفهوم کلیدی در علوم انسانی‌ به‌شمار می‌روند، به‌طوری‌که به‌سختی می‌توان منظومه‌های فکری منسجمی را در حوزه‌ی علوم انسانی یافت که به این دو مفهوم یا نسبت میان آنها نپرداخته باشند. بر این اساس نمی‌توان از تمدن نوین اسلامی سخن گفت و در باب مفاهیم آزادی و عدالت و نسبت درخور میان آنها نزد اندیشمندان و رهبران فکری و سیاسی اسلامی نیندیشید. در این کتاب تلاش شده از رهگذر بررسی و تحلیل مفاهیم «آزادی» و «عدالت» نزد آیت‌الله خامنه‌ای، نسبتِ‌ این مفاهیم در منظومه‌ی فکری ایشان مورد مداقه قرار گیرد.
یادداشت‌های سیاسی ایران (جلد هفتم) ـ

یادداشت‌های سیاسی ایران (جلد هفتم) ـ

آر.ام. بارل

مهم‌ترین تحولات و حوادث ایران بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۵ در مجموعه اسناد این اثر منعکس شده است. در این برهه، ایران از حیث اقتصادی، سیاسی و امنیتی با مسائل بغرنجی مواجه بود که سلسله قاجار قادر به حل آن نبود. سرخوردگی نیروهای اجتماعی و سیاسی از حکومت قاجاریه به دلیل فساد گسترده و ناکارآمدی، و رشد جنبش جمهوری‌خواهی در ایران با ظهور رضاخان، زمینه را برای شکل‌گیری رژیمی اقتدارگرا در ایران فراهم کرد. نقش نیروهای بیگانه در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران به روشنی در اسناد بازتاب یافته است. چهار مشکل اساسی یعنی بدهی‌های دولت ایران، وضعیت شیخ محمره، به رسمیت شناختن دولت عراق و وضع تعرفه‌های متفاوت بر کالاهای ایرانی، بخش عمده روابط ایران را با قدرت‌های سنتی و به‌ویژه روسیه تزاری و انگلیس پس از به قدرت رسیدن رضاخان تشکیل می‌دهد، اما شناسایی مبهم و پردرنگ دولت جدید رضاخان توسط روسیه، اختلافات کشتیرانی در شمال، کشمکش‌های تجاری و ارضی بین رضاخان و حکومت شوروی، شناسایی آنی دولت جدید رضاخان توسط دولت انگلیس حاکی از تفاوت رویکردهای قدرت‌های بزرگ نسبت به دولت جدید ایران بود. رضاخان پس از به قدرت رسیدن، تلاش‌های زیادی برای نهادینه کردن قدرت استبدادی خود نمود اما ایجاد جوّ خفقان در جامعه، سرکوب احزاب سیاسی، سانسور شدید بر مطبوعات و ترویج سکولاریسم در بطن جامعه‌ی مذهبی ایران در سال‌های بعد منجر به تقابل و رویارویی او با روحانیون و علما و نارضایتی عامه مردم شد که چالش بسیار مهمی برای سلسله پهلوی ایجاد کرد.
انقلاب اسلامی در شهرکرد

انقلاب اسلامی در شهرکرد

ازجمله ویژگی­های انقلاب اسلامی ایران خیزش سراسری و مشارکت همگانی مردم در شکل‌گیری و پیروزی آن بوده است. در جریان انقلاب، مردم همه­ی مناطق و شهرهای کشور سهیم بودند و شهرکرد هم ازجمله مناطقی است که پا‌به‌پای دیگر نقاط کشور در مبارزه با حکومت پهلوی مشارکت داشت. این اثر به بررسی حوادث و رخدادهای دوران انقلاب اسلامی در شهرستان شهرکرد می­پردازد. نویسنده پس از معرفی جغرافیای طبیعی، سیاسی و پیشینه‌ی تاریخی استان چهارمحال و بختیاری، به حوادث سیاسی- اجتماعی این منطقه از سال 1340-1357 می‌پردازد. سپس می‌کوشد با معرفی هیئت‌های مذهبی شهرکرد، تلاش‌های روحانیون بومی و مدعو در حوادث انقلابی منطقه و نقش اقشار مختلف ازجمله بازاریان، معلمان، زنان و... را تشریح نماید.
رونوشت برابر اصل ـ

رونوشت برابر اصل ـ

 آنچه قاسم عابدینی در یادداشت­هایش آورده است، دقیقاً همان مطالبی است که سال­ها از همه‌ی نیروها مخفی نگاه داشته شد. نوشته­های وی بی­تردید روشنگر بخش مهمّی از تاریخ معاصر ماست. وی در رابطه با حوادث سال1357 می‌گوید: «اين وضعيت تلخ و دردناك براي كساني كه سال‌ها در حرف، از توده‌اي شدن مبارزه ياد مي‌كردند سرنوشت عجيبي را ترسيم مي‌كند. در شرايطي كه داشت يك برگ خونين در تاريخ اين سرزمين ورق زده مي‌شد، مبارزينی انقلابي‌ اسير در تنش‌هاي «درون تشكيلاتي» و محصور در حصارِ حلّ مسائل سازمان گرفتار شده بودند و لااقل بازدهي يك توده‌ي عامي را هم نداشتند كه بروند در خيابان‌ها اعلاميه‌اي پخش كنند! شعاري بدهند و سنگي براي سربازان رژيم پرتاب كنند. يكي از علّت‌هايش شايد اين بود كه جنبش «خرده‌بورژوايي» بود و «پرولتاريا» در آن حضور نداشت؛ و واضح بود وقتي كه «رهبر پرولتاريا» دستش بند و سرش گرم مسائل دروني‌اش بود، پرولتار‌یا هم لابد منتظر بود تا رهبرش فارغ شده دستورات لازمه را بدهد! كه وارد تحليلش نمي‌شويم... زيرا پرولتارياي بي‌وفا هم رهبري «خرده‌بورژوازي» (!) را پذيرفت و اين پيشاهنگ را تنها گذاشت كه در نيمه‌ي دوّم هم به اوضاعش نگاهي خواهيم انداخت!»
راز پایداری سوریه به روایت اسناد محرمانه

راز پایداری سوریه به روایت اسناد محرمانه

سامی کلیپ

این کتاب با گفتار اختصاصی نویسنده برای فارسی زبانان و با نظارت آقای دکتر صفا الدین تبرائیان ترجمه گردیده است.   هنوز چند ماه ار آغاز جنگ در سوریه نگذشته بود که شخصیت رئیس جمهور (بشار اسد)، به یک گره اساسی در تقسیم بین المملی و منطقه ای تبدیل شد. برخی شخصیت بشار اسد  را به عنوان علت اصلی تداوم جنگ بیا ن کردند و برخی دیگر آن را محوری  ضروری برای توقف جنگ دیدند. جهان بین رفتن بشار اسد و ماندن او، میان مشروعیت و عدم مشروعیت وی تقسیم گردید و ساختار اجنماعی در سوریه سست شد. آیا واقعا بشار اسد دلیل آغاز جنگ در کشورش و تداوم آن شد یا او، سوریه و محوری را تحت لوای او گرد آمدو به محور مقاومت معروف است،از جنگ بازداشت؟
فیضیه در گذر تاریخ

فیضیه در گذر تاریخ

فیضیه در گذر تاریخ «... تمام همت و تلاش آیت­الله العظمی حائری یزدی صرف احیاء حوزه­ی علمیه و بقاء آن در برابر تهاجمات رضاشاه گردید. از آن زمان به بعد، فیضیه مرکز و کانون تحوّلات سیاسی و اجتماعی شد. از فعالیت­های مؤثر انجام‌شده در این مرکز فرهنگی سیاسی در دوره­ی زعامت آیت­الله العظمی بروجردی می­توان به فعالیت فزاینده­ی فدائیان اسلام از سال‌های 1329 به بعد در قضایایی چون ملی‌شدن صنعت نفت، انتقال جنازه­ی رضا شاه به ایران، اشغال فلسطین و تشکیل دولت غاصب اسرائیل و... اشاره کرد. دهه­ی چهل شمسی اوج فعالیت­های سیاسی طلاب و روحانیان در این مرکز است. اقدام وحشیانه­ی رژیم طاغوت در حمله به فیضیه در دوم فروردین سال 1342 و 17 خرداد سال 1354 هرگز از ذهن و خاطره­ی مردم و از سینه تاریخ پاک نخواهد شد. سخنرانی­های آتشین انقلابیون به‌ویژه امام خمینی در عصر عاشورای 1383 قمری از نقاط عطف این مدرسه محسوب می­شود. استقبال باشکوه مردم قم از امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور ایشان در اولین ساعات ورود به قم در مدرسه­ی فیضیه و سخنرانی در آن از نکات به‌یادماندنی این مدرسه است...»
سند انتخاب ( چاپ۲)

سند انتخاب ( چاپ۲)

محسن سام

اين اثر شرح انتخاب دومين رهبر انقلاب اسلامي است. اين بار يک ساختار، متولّي انتخاب رهبر بود. ساختاري که از سال 1361، با تشکيل مجلس خبرگان رهبري به وجود آمده و حالا، روز مبادايش فرار رسيده بود. خبرگان رهبري در سال 68، تجربه‌اي شگرف و پيچيده را نيز که طي سال‌هاي گذشته از سر گذرانده بودند، پيش روي داشتند. چهاردهم خرداد 1368، خبرگان رهبري در ساختمان مجلس شوراي اسلامي گرد هم آمدند تا زيرِ سايه‌ي اين مختصات پيچيده، وظيفه‌ي تاريخي خود را به انجام رسانند. مسئله‌ي اصلي اجلاسيه‌ي سال 1368خبرگان رهبري، تطبيق ضابطه با وضعيت عيني است. همه‌ي کنش‌ها و واکنش‌هاي اين اجلاسيه را مي‌توان در پيرامون همين مسئله تحليل و بررسي کرد. ضابطه، شرع و قانون اساسي جمهوري اسلامي؛ و وضعيت عيني، خلأ رهبري و ضرورت بي‌سرپرست نماندن انقلاب و نظام اسلامي بود. با تدبير خبرگان، يکي از مصاديق واضح اين طايفه از فقها، يعني آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي به‌عنوان دومين رهبر انقلاب و جمهوري اسلامي برگزيده شد. انتخابي که مانند هر انتخاب ديگري، در چشم موافقان و رضايتمندان، برق شادي و اميد جهاني و در قلب مخالفان، زبانه‌هاي اعتراض و کين را برانگيخت.
رسم دلبری

رسم دلبری

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی یكی از الطاف خداوندی است كه به بركت پیروی عمومی ملت ایران از مكتب مبارز تشیع به دست آمد. در طول نهضت اسلامی از سال 1341 تا 1357 مبارزات مستمری از سوی انقلابیون به شیوه‌های مختلف و در اقصی نقاط كشور و با حضور اقشار گوناگون اجتماع حول محور مكتب تشیع و رهبری امام خمینی صورت گرفت كه در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم پهلوی منجر شد.تدوین تاریخ پرفراز و نشیب مبارزه‌ی ملت ایران با نظام استبدادی پهلوی وظیفه‌ی سنگینی است كه برای انتقال پیام، اهداف، شیوه‌های مبارزاتی انقلابیون، اقشار شركت‌كننده و نوع رهبری، همت علاقه‌مندان انقلاب اسلامی را می‌طلبد. در این راستا بیان داستانی و جذاب وقایع رخ‌داده در بخشی از این سرزمین پهناور و سیر تحولات و اتفاقات پیشامده برای قهرمان داستان، در انتقال راحت و جذاب حوادث انقلاب اسلامی به نسل كنونی و آینده تأثیرگذار خواهد بود. در اثر حاضر نویسنده تلاش كرده تا زندگی واقعی یكی از مبارزان و انقلابیون را كه به نام مستعار «سعید توفیق» معرفی شده است، از ابتدای ورودش به جرگه‌ی انقلابیون و سیر مبارزاتش با رژیم پهلوی و در نهایت شركت او در جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران، اسارت و آزادی وی، به تصویر بكشد.

تازه های نشر

مشاهده همه

دسته بندی موضوعی