نقش آیتالله اشرفی اصفهانی در تثبیت مرجعیت امام خمینی در کرمانشاه
پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ بعد از رحلت آیتالله بروجردی، مرجع شیعیان جهان و ایران، بحث تعیین مرجعیت جدید دینی مطرح شد. در این میان نام امام خمینی به عنوان مطرحترین مرجع حاضر در صدر قرار گرفت. از این رو طیف وسیعی از هواداران، شاگردان، طلاب و اردتمندان امام تلاش خود را آغاز نمودند تا مرجعیت ایشان را اعلام و تثبیت کنند.
در کرمانشاه نیز عدهای از شاگردان آن حضرت به ویژه آیتالله شیخ عطاءالله اشرفی اصفهانی، حاج شیخ مجتبی آخوند، حاج شیخ محمدحسین زرندی و جمعی از طلاب و علمای آن سامان برای تثبیت مرجعیت امام اقدامات بسیاری انجام دادند.
براساس مندرجات کتاب «زندگی و مبارزات آیت الله شهید اشرفی اصفهانی» که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، در آن برهه تاریخی، جمعی از شاگردان مهاجر کرمانشاه به همراه گروهی دیگر از روحانیون محلی برای تثبیت مرجعیت امام خمینی قدمهای جدی برداشتند.
در تثبیت مقام مرجعیت و رهبری امام خمینی در کرمانشاه نقش بینظیر آیتالله عطاالله اشرفی اصفهانی بسیار مؤثر بود. محمد اشرفی درباره تلاشهای آیتالله اشرفی اصفهانی و چگونگی تثبیت مرجعیت امام خمینی در کرمانشاه میگوید: «از زمان حضور امام در قم، شهید اشرفی اصفهانی با ایشان در ارتباط بودند؛ حتی زمانی که ایشان به کرمانشاه اعزام شدند این ارتباط قطع نشد. در زمان حیات مرحوم آیتالله حکیم نیز شهید محراب در کرمانشاه مقدمه مرجعیت امام را فراهم نمود... آقایان کار خود را انجام میدادند. هم مسئله مرجعیت امام را عنوان میکردند و همه برای سلامتی امام دعا میکردند. این موضوع در زمانی که کمتر کسی جرأت به زبان آوردن نام امام را داشت از مسائل بسیار مهم سیاسی بود.»
با اقدامات و تلاشهای آیتالله اشرفی اصفهانی پس از رحلت آیتالله حکیم زمینه مرجعیت و زعامت حضرت امام در استان کرمانشاه فراهم بود. به حدی که اکثر علمای شهر با آیتالله اشرفی اصفهانی در موضوع اعلمیت امام خمینی هم عقیده بودند. حجتالاسلام حاج شیخ حسین اشرفی در این باره میگوید: «از همان ابتدا که شهید محراب وارد کرمانشاه شدند با حضرت امام رابطه تنگاتنگی داشتند. زمانی که مرحوم آیتالله بروجردی از دار دنیا رفتند اول کسی که مسئله مرجعیت امام را مطرح کرد مرحوم پدر ما بود. در مراسم شب هفت مرحوم آیتالله بروجردی در مدرسه آقای بروجردی جمعی از علما و بزرگان و شخصیتها بودند که شهید محراب راجع به مرجعیت بعد از آن بزرگوار صحبت کردند. در مجموع ما ده پانزده نفر مرجع داشتیم اما شهید محراب رسما در فاتحه خوانی مرحوم بروجردی فرمودند: شخص من، نظرم به آیتالله العظمی آقای حاج آقا روحالله است، من ایشان را از همه بالاتر میدانم از همه بهتر میدانم از نظر تقوا و از نظر علم. از همان زمان دسته دسته از بازاریها و بزرگان خدمت ایشان آمدند و فرمودند شما که نظرتان به آیتالله خمینی است ما هم نظرمان به ایشان است...»
خود آیتالله اشرفی اصفهانی از تلاشهایش در این زمینه چنین میگوید: «...بعد از رحلتآیت الله بروجردی اینجانب برحسب تشخیص خود و تفحص از شخصیتهای بزرگ علمی نجف اشرف و حوزه علمیه قم حضرت امام را شایسته برای مقام مقدس مرجعیت معرفی نمودم و عامه مردم را در امر تقلید به ایشان سوق دادم که این موضوع با مخالفت بعضی و کارشکنی آنان مواجه شد و از سوی ساواک تهدید به تبعید گردیدم. ولی به لطف خداوند بزرگ در راه انجام این امر الهی و وظیفهی شرعی موفق شدم».
آیتالله اشرفی اصفهانی به همراه جمعی دیگر از شاگردان امام در کرمانشاه پس از قیام ۱۵ خرداد این حرکت را آغاز کردند و تا آغاز دهه ۵۰ توانستند مرجعیت امام خمینی را در آن شهر و توابع آن تثبیت کنند. تلاشهای آنان برای معرفی امام به طرق مختلف صورت میگرفت که میتوان به طور خلاصه بدین شرح به آنها اشاره کرد:
[1] توزیع و نشر رساله حضرت امام در کرمانشاه
[2] بهره برداری از موقعیت رهبری ایشان در جریان قیام ۱۵ خرداد
[3] معرفی ابعاد شخصیتی امام در مجالس دینی و مجامع مذهبی در کرمانشاه
[4] استفاده از پایگاههای دینی به ویژه مساجد بروجردی و حاج شهبازخان برای ترویج مرجعیت ایشان
[5] دعوت از سخنرانان و وعاظ بزرگ نظیر حجتالاسلام فلسفی، شهید هاشمینژاد، شیخ محمد یزدی و ابوالقاسم خزعلی، که همگی از ارادتمندان امام خمینی بودند، برای تبلیغ مرجعیت ایشان چه در مجالس خصوصی و فردی چه در سخنرانی در مساجد و پایگاههای طرفدار امام در کرمانشاه
[6] ذکر نام و یاد امام در مجالس دینی و فرستادن صلوات برای سلامتی ایشان به وسیله طلاب و علما.