پایگاه اطلاعرسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ وحدت شیعه و سنی یکی از اصول محوری جهان اسلام است که پس از انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده است. آیتالله سید علیاکبر قریشی از علمای مبارز ارومیه با اشاره به مسئله وحدت اسلامی روایتهای جالبی در این زمینه دارد.
آیتالله قریشی میگوید: من یک شیعهی متعصب و متصلب هستم، اما این تعصب بنده عوامانه و کورکورانه نیست. من در اثر سخنان مخالفان شیعه، حدود هشت سال از عمر تحقیقی و علمیام را صرف تحقیق و پژوهش در موضوع تشیع و امامت و ولایت ائمهی اطهار (ع) کردم. گرچه شیعه بودن بنده ابتدا در اثر تربیت خانوادگی و بعد در جریان تحصیل، آموزش کتب، معارف، احادیث و تواریخ تشیع بوده، اما بعد از اینها، در آن هشت سال شیعهپژوهی مستمر برای خودم، اکثر کتب معتبر حدیثی، تفسیری و تاریخی اهل سنت را به دقت و نقادانه مورد مطالعه قرار دادم و به عنایت حق تعالی و امداد اولیای او توانستم حقایق مکتب تشیع را از کتب اهل تسنن استخراج و استنباط کنم و در ایمان به تشیع به حد یقین كامل برسم. البته در این جهاد علمی و فکری، برخی از کتابهای علمای بزرگ شیعه که با استناد به کتب اهل سنت نوشتهاند، یاریام کرد. مثل کتاب: «المراجعات» علامه سید عبدالحسین شرف الدین عاملی و شش جلد اول از یازده جلد « الغدیر» علامه امینی.
در آن هشت سال پژوهش و تأمل و تفکر آنقدر این قبیل کتابها را زیر و رو کرده و به تکرار مورد تتبع و تطبیق قرار دادهام که میدانم کدام مطلب در کدام فصل، بخش، صفحه و جلد فلان کتاب است، هم در کتب شیعی و هم در کتب سنی، من این موفقیت را بحمدالله از نعمتهای خداوند بر خودم میدانم؛ لذا بعد از این همه مطالعه و تدقیق و تحقیق، به حقیقت تشیع ایمان علمی پیدا کردهام و این ایمان بیهیچ شک و تزلزلی در تمام وجودم تثبیت شده است و خدا را بر این نعمت بزرگ سپاس میگویم. هرگاه در بیش از نیم قرن عمر علمی و تحقیقیام با اهل سنت بر سر مسائل شیعه و سنی بحث و گفتگویی داشتهام، شکر خدا سربلند بیرون آمدهام.
اینجانب از حدود سال 1334 که ساکن دائمی ارومیه بودهام، در این شهر و در استان آذربایجان غربی، با برادران و خواهران اهل سنت همسایه بودهام و در این مدت بیش از نیم قرن، همواره با تأسی از شیوهی رفتار اهل بیت (ع ) با اهل سنت كمال حسن همجواری داشتهام. یکی از اصحاب امام صادق (ع) به آن حضرت گفت: «با آشنایان خود که هم مذهب ما نیستند، چگونه رفتار کنیم؟»
فرمود:«ببینید امامانتان با آنها چگونه رفتار میکنند. امامان شما از مریضان آنها عیادت میکنند، در تشییع جنازهی ایشان حاضر میشوند، به نفع یا ضرر آنها شهادت میدهند و امانت را به آنها بر میگردانند».
بنده اگر بیش از پنجاه سال در آذربایجان غربی حتی در میان اهل سنت هم قبول عامه یافته و مورد عنایت اهالی محترم، اعم از شیعه و سنی بودهام، در نتیجهی عمل به این حدیث امام صادق (ع) بوده است. بارها و بارها با علمای اهل سنت چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن بر سر مسائل مذهبی دو مکتب، برادرانه به مباحثه و مناظرهی علمی و منطقی پرداختهام و این گفتگوها و مناظرات بحمدالله موجب روشن شدن حقایق تشیع و برملا شدن اتهاماتی بوده که بر شیعه و مکتب تشیع وارد کردهاند، در عین حال زمینهی اتحاد و همدلی ما با برادران اهل علم و انصاف سنی هم بیش از پیش فراهم آمده است.
یکی از روحانیان بانفوذ سنی مرحوم قاضی محمد خضری اهل اشنویهی آذربایجان غربی بود که سالهای متمادی با هم مراوده و دوستی داشتیم و بارها در زمینهی تشیع بحث و گفتگو میكردیم. یک بار بنده، ایشان و آقای حسنی امام جمعهی ارومیه در بیان وحدت مسلمانان با هم گفتگو و مصاحبهی تلویزیونی داشتیم که در بیان وحدت مسلمانان در میان عموم مردم این منطقه بسیار موثر واقع شد.
قاضی خضری بعدها خدمت رهبر معظم آیتالله خامنهای هم رسید و مورد عنایت ایشان واقع شد و به امر رهبری، خانهای مناسب در محلهی شیخ تپهی ارومیه به او واگذار گردید.
مرحوم ملا محمد شهریكندی از طرفداران حقیقی انقلاب اسلامی و امامخمینی در مهاباد بود كه آن زمان مهاباد تحت تسلط عناصر شرارت پیشه و ضد انقلاب حزب منحلهی دموكرات كردستان ایران قرار داشت و سعی میكردند همه را با خود همگام و همصدا نمایند. از این جهت طرفداری این عالم محترم از انقلاب اسلامی را تحمل نمیكردند. تا اینكه دست به جنایت زده، او را ترور و شهید كردند. تشییع جنازهی این شهید انقلابی در مهاباد بسیار باشكوه برگزار گردید.
منبع: کتاب خاطرات آیتالله سید علیاکبر قریشی