کد خبر: ۸۳۳۰

رویکرد پلیسی رژیم پهلوی به سینما

دو رویکرد بیرونی و درونی را برای تحلیل جریان امنیتی ـ‌ نظامی در سینمای رژیم پهلوی می‌توان در نظر گرفت. رویکرد بیرونی، وجود نیروهای نظامی در رأس تصمیم‌گیری برای سینما بود و رویکرد درونی، موضوع و محتوایی بود که نیروهای نظامی و امنیتی را حافظ اصلی امنیت مردم می‌دانست و نظامی‌گری را تقدس می‌نمود. در رویکرد اول از نمایش فیلم‌هایی که خلاف نظر مقامات امنیتی بود جلوگیری می‌شد و حتی به سوزاندن نگاتیوهای یک فیلم هم منجر می‌شد. اما رویکرد درونی به مؤلفه‌های پیدا و پنهانی مربوط بود که قصه‌ی آثار سینمایی را به خود اختصاص می‌داد و فیلم‌سازان تلاش می‌کردند تا با آن به سوی انگیزه‌های مورد نظر سیستم پیش روند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 05
برچسب: سینما
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ارسال نظر
تازه های کتاب