مرکز اسناد انقلاب اسلامی

بازنشر
در تکوین نظام فکری و عمل سیاسی آیت الله سید محمود طالقانی، جریان‌های مختلف فکری از جمله جـــریان بیداری اسلامی، جریان اندیشه انقلابــــی، جریان مشروطه‌خــــــواهی، جریان روشنفکری دینی و... اثرگـــذار بوده اند. آیت الله طالقانی از نظرات و آرای بیدارگران جهان عرب نیز بسیار بهره برد و آثار اندیشمندانی چون رشیدرضا، کواکبی، سید قطب و امثالهم را همواره مورد توجه قرار می ­داد.
روزشمار فتنه|  27 خرداد 1388
جمعی از هواداران موسوی و کروبی با تجمع غیرقانونی در میدان هفتم تیر به نتایج آرا اعتراض کردند. مهدی کروبی در میان معترضین حاضر شد و برای لحظاتی با آنها صحبت کرد.
روزشمار فتنه|  26 خرداد 1388
رهبر معظم انقلاب در جمع نمایندگان ستاد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با انذار نسبت به ایجاد شكاف بین صفوف مردم فرمودند: قبلاً گفته‌ام و از جمله در دیداری كه آقای موسوی با اینجانب داشت تأكید كردم و قرار شد چنین شود، شما هر اشكال و شبهه‌ای كه دارید، به‌طور مشخص و روشن به شورای نگهبان (به عنوان مرجع قانونی) اعلام كنید تا طبق قانون به آن رسیدگی شود. اینجانب به شورای نگهبان تأكید كرده‌ام كه حتی اگر لازم شد، صندوق‌هایی را بازشماری كنند، این كار انجام شود.
بازنشر
دوران 16 ساله سلطنت مطلقه رضاخان بر ایران، متضمن اقدامات ضد فرهنگی متعددی بود که عمدتا با تأکید بر ترک سنت‌های قدیمی و رو آوردن به مظاهر تمدن غربی صورت گرفت. از میان تمام جریانات فرهنگی حکومت پهلوی اول، قضیه کشف حجاب بیشتر مورد توجه واقع شده است؛ چراکه تحلیل‌گران تاریخ معاصر ایران عموما بر آنند که کشف حجاب یکی از اساسی‌ترن اقدامات رضا شاه برای غربی کردن فرهنگ و ظواهر کشور بوده است. با سقوط حکومت رضاشاه، جامعه آن روی خود را نشان داد و مقاومت فرهنگی بانوان به ثمر نشست. اول اردیبهشت 1321 وزارت کشور طی مکتوبی به نخست‌وزیر از شکست سیاست طرح کشف حجاب پرده برداشت و نوشت: «جناب آقای نخست‌وزیر! به طوری که گزارش داده‌اند چندی است استعمال چادر سفید و اخیرا نیز چادر سیاه بین بعضی از بانوان معمول گردیده، در خیابان‌ها و معابر با چادر در حال عبور دیده می‌شوند»
نخستین كسی كه شهرام با وی درباره این موضوع صحبت كرد، ناصر جوهری بود كه در مقطع شاخه‌بندی‌های جدید سازمان در شاخه شهرام كار می‌كرد. جوهری با شهرام از دوران دبیرستان آشنا بود و در مجموعه سازمان، این دو تن نزدیك‌ترین روابط را داشتند. استنادات عمده شهرام در ردّ مذهب، بیشتر حول ناهمگونی باورهای ماركسیستی در سازمان با مبانی مذهبی بود و از منابع اصلی سازمان هم بهره می‌گرفت. جوهری اولین كسی بود كه پس از شهرام ماركسیست شد و طبق قرارشان اعلام نكرد.