دیدگاه
بیاغراق، فاجعهبارترین سیستم حکومتیای که بشر به خود دیده، سیستم «محاصصة» است. محاصصة یعنی تقسیم مناصب حکومتی بر اساس وابستگیهای قومی و مذهبی. در دنیا، فعلاً عراق و لبنان رسماً چنین سیستمی دارند و میبینیم هربار هنگام انتخاب رؤسای سه قوه (یا در لبنان حتی هنگام انتخاب فرمانده ارتش و فرمانده نیروهای امنیت داخلی و رئیس بانک مرکزی و ... که هر کدام باید از طائفهای خاص باشند) چه وضع وحشتناکی به وجود میآید: قفل مطلق!
عشایر قشقایی، بویراحمد و ممسنی، نقش بارزی در جریانات سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ خورشیدی از پیش از ملی شدن صنعت نفت تا پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ داشتند. هدف از نوشتن این مقاله، بازخوانی گوشهای از نقش عشایر جنوب در پشتیبانی از دکتر مصدق به ویژه در جریان قیام ملی مردم در روز ۳۰ تیرماه ۱۳۳۱ خورشیدی است که عشایر قشقایی و بویراحمد نیز وارد عمل شده و طی مخابرهی تلگرافهای متعددی به تهران، تهدید میکنند که در پشتیبانی از بازگشت دکتر مصدق به قدرت، به پادگان شیراز حمله کرده و آنجا را به آتش میکشند.
دکتر حائری تاریخپژوهی روشمند، نوگرا و نظریهپرداز بود که گذشته از آثاری ارزشمند و ماندگار، شاگردان ممتازی تربیت کرد. یکی از آثار بر جا مانده از او، زندگینامهی خودنوشتی است با نام «آنچه گذشت ...؛ نقشی از نیم قرن تکاپو» که در آن صریح و بیپرده زندگی شخصی و حرفهای خود را به تصویر کشیده است.
به مناسبت 18 تیر روز ادبیات کودک و نوجوان
در دوران مدرسه، در پاسخ به این سؤال که «چرا تاریخ میخوانیم؟» معمولاً گفته میشد: «تا عبرت بگیریم». نمیدانم آیا امروز هم در سیستم آموزشی، در برابر این علامت سؤال، همین پاسخ کلیشهای درج میشود یا نه؟ اما فارغ از عبرت گرفتن، مطالعهی تاریخ آثار و فواید بسیاری دارد. اغلب مشکلات، ریشه در تحلیل غلط از تاریخ دارد. از این رو به تعبیری، کلید پیشبینی امروز و فردا، در گرو فهم گذشته است. در این میان، نسل جدید بیش از دیگر نسلها به مطالعه و فهم تاریخ نیاز دارند. این نسل در بمباران اطلاعات غلط تاریخی گرفتار شده و متأسفانه، پدافند مناسبی برای مقابله با این تهدید، پیشبینی نشده است. این انفصال تاریخی، آثار منفی بسیاری برای آیندهی این نسل خواهد داشت.
در ماجرای اعدام اعضای سازمان مجاهدین خلق یا آن کسانی که مردم آنها را به «منافقین» میشناسند، چند سؤال مطرح است. اعدامیها چند نفر بودند؟ آیا اینها بیگناه بودند و حکمشان اعدام نبود و آیا افراد دیگری در فروغ جاویدان یا عملیات مرصاد مرتکب عملی شدند، اما اینها در زندان اعدام شدند؟ آیا برای این افرادی که اعدام شدند، دادگاه و رویهی قانونی برگزار شد یا خیر؟ افرادی مثل آقای آیت الله شهید رئیسی، آقای نیری، آقای پورمحمدی و آقای ریشهری چه نقشی داشتند؟
از تابستان شصت تا تابستان 1403
خیانت بنیصدر بسیار گسترده بود. دوران پر فراز و نشیب ریاست جمهوری بنیصدر که مملو از خیانت وی بود؛ با دورۀ هیچ رئیسجمهوری در داخل ایران در طی 40 و اندی سال قابل مقایسه نیست.
به بهانهی انتشار یکی از آلبومهای کاخ گلستان
به طور فهرستوار به مهمترین دستاوردهای عصر قاجار، عصر گذار ایران از قرون وسطی به دوران مدرن، اشاره میکنیم: منع عمرکُشان و منع تحقیر اهل سنت، فرمان لغو جزیه و برابری ایرانیان غیرمسلمان، فرمانهای متعدد دربارهی منع شکنجه و آزادی و امنیت شخصی، لغو کور کردن و قطع عضو به عنوان مجازات و...
دیدگاه| جریانشناسی ۵ طیف روحانیت از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب (با اشاراتی به سخنان اخیر عبدالعلی بازرگان)
این نوشته دربارۀ تاریخ انقلاب نیست. بلکه مشخصاً به قصد ترسیم نسبت بدنۀ روحانیت با آن به بهانه سخنان اخیر مهندس عبدالعلی بازرگان در تخفیف نقش بدنه روحانیت در انقلاب است.
بررسی مباحث سیاسی و مطبوعاتی در روند جانشینی رهبری در سـال ۱۳۶۸
با گذشت 35 سال از رحلت امام خمینی شاید تصویر آن روزها برای بسیاری کمرنگ شده باشد و از بسیاری از آنچه در آن روزها فضای سیاسی کشور با آن روبهرو بود، اطلاع چندانی نداشته باشند. در ادامه به سه مقطع پیش از رحلت امام خمینی، زمان رحلت ایشان و جانشینی او خواهیم پرداخت.
به بهانه افتتاحیه مجلس شورای اسلامی
در جریان انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، سه نیروی عمده مذهبی، ملی و گروههای چپ در مقابل هم قرار گرفتند. در راس نیروهای مذهبی، حزب جمهوری اسلامی و گروههای موتلفه ی آن مانند روحانیت مبارز تهران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی قرار داشت.