یادنامه شهدای هفتم تیر
آرزو میکنم که در بستر نمیرم و هر چه شرع انور مقرر داشته عمل شود. به بچههای من بگویید همه چیز خود را فدای راه خدا کنند، تا جایی که به خاطر دارم به کسی بدهکار نیستم و جز پدر و مادرم که انشاءالله مرا خواهند بخشید، آنهایی که مرا می شناسند بدانند این انقلاب مالِ خداست و خود را فدای آن کنند، خداوند همیشه رحمت خود را از این ملت دریغ نفرماید و طول عمر به امام امت عطا فرماید.
ویژه انتخابات ریاستجمهوری| دوره سوم
روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در مقالهای تحلیل کرد: «این روحانی که اینک وظیفه غیرقابل اجتناب رئیسجمهوری ایران را بر عهده دارد، مدتهاست که یکی از استراتژیستهای اصلی آیتالله [امام] خمینی بوده است... هیچیک از رؤسایجمهور پیشین، به خوبی رئیسجمهور جدید، نقطه نظرات [امام] خمینی را نشان نمیدادند... [آیتالله] خامنهای مدتهاست که در حال طلوع جنبش انقلابی شیعه است.»
در اعلامیهای که در اواسط تیر ماه 42 و در زمان مذاکرات دولت با مراجع و علما منتشر شد صریحا مرجعیت امام مورد تأیید قرار گرفت. آیتالله میلانی (ره) در پاسخ به سؤال راجع به مقام و شخصیت حضرت امام» نوشت:حضرت حجتالاسلام و المسلمین آیتالله آقای حاج آقا روحالله خمینی از مفاخر عالم اسلام و یکی از مراجع تقلید میباشند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سؤالی می شود.»
در بیانیه دفتر حضرت آیتالله بهجت همچنین به نقل از ایشان آمده بود: «... ملاحظه کنید کدام [کاندیدا] تغییری در امور دینیه داده یا نمیدهد. کدام معتدل در فکر یا متلون است در اعتقاد یا عمل؛ کدام ملکه تقوی و صدق و ائتمان دارد یا قویتر است. کدام در صفات شبیه به کفر یا نفاق و کدام دورتر است. و بالجمله کدام به خدای متعال و خاتمالانبیاء و خاتمالاوصیاء(ص) نزدیکتر است.»
سفیر مقاومت| انتشار برای نخستینبار
حسین شیخالاسلام در دوره نخستوزیری شهید رجایی و با حکم وی در فروردین ماه 1360 به سمت معاونت سیاسی وزارت خارجه منصوب شد. در بخشی از این حکم آمده است: انتظار دارد خط نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی، این میراث خون هزاران شهید اسلام با کوشش برادران مسلمان و متعهد بر سیاست خارجی و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران تبلور یابد.
به روایت اسناد
در آستانه میلاد حضرت زهرا(س) در سال 1344 یعنی دقیقا یک سال پس از تبعید امام خمینی، این بار گزارشهای ساواک تحرکات جدیدی را نشان میداد. همزمانی میلاد حضرت فاطمه(س) و امام خمینی فرصتی بود که جریان انقلابی با شعار «دو میلاد بزرگ» یاد و نام رهبر قیام را زنده کند.
گزارش/ اسناد انقلاب
برابر اطلاع واصله آقای سید محمدحسن علوی پیشنماز که یکی از متعصبین طرفدار آیتالله خمینی میباشد در مسجد جامع سبزوار به نمازگزاران اظهار نموده شما کفن بپوشید و از هیچ چیزی نترسید من از شما دفاع خواهم نمود و ضمنا تحریکاتی بین دانشآموزان نموده و به آنها اظهار میدارد از دین و مذهب خود تا آخرین قطره خون مقاومت و مثل آقای خمینی شجاع باشید.
بازنشر
آیتالله محمدتقی مصباحیزدی از روحانیون مبارز و انقلابی دعوت حق را لبیک گفت. آن مرحوم در دوران نهضت اسلامی، ضمن مشاركت در تأسيس مدرسه حقاني، در بنيانگذاري مؤسسه در راه حق و راهاندازی نشریه انتقام فعال بود. بهعلاوه، تبلیغ مرجعیت امام خمینی، شرکت در جلسات سریِ روحانیون انقلابی، انتشار و توزیع اعلامیه علیه رژیم پهلوی و... بخشی از فعالیتهای مبارزاتی مرحوم آیتالله مصباحیزدی در دوران ستمشاهی است.
گزارش شهربانی: «به مناسبت فرارسیدن دهه فاطمیه، بر طبق دعوتی که از طرف یمانعلی خوشتبع از شیخ احمد ضیافتی کافی، شغل واعظ، به عمل آمده بود، واعظ نامبرده از تاریخ 8/ 4/ 52 الی 17/ 4/ 52 مدت ده روز، بعدازظهرها از ساعت 17 الی 18:30 در مسجد جامع نیشابور در امور مذهبی مبادرت به وعظ و سخنرانی نموده که همه روزه حدود هفت هشت هزار نفر از اهالی جهت استفاده از منبر واعظ مزبور در مسجد اجتماع مینمودند.»
به روایت اسناد
سید علیاکبر پرورش از مبارزان اصفهان در دوران نهضت اسلامی بود که با سخنرانیهای عمیق و پرشور انقلابی شناخته میشد. وی در دهه چهل و پنجاه از معدود افراد اثرگذاری بود که دستگاه امنیتی رژیم پهلوی مراقبت و کنترل بسیار زیادی بر روی فعالیتها و اقدامات او داشت. سند زیر یکی از هزاران برگ سند مبارزاتی استاد پرورش است؛ جایی که او در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 در مسجد سید اصفهان از ضرورت ایستادگی مردم در برابر امریکا سخن میگوید.
به روایت اسناد
طیب حاج رضائی و حاج اسماعیل رضائی که به اتهام فعالیت در قیام 15 خرداد توسط ساواک دستگیر شده بودند در 11 آبان 1342 تیرباران و به درجه شهادت نائل آمدند. آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی یکی از کسانی بود که در تبریز به این شهادت واکنش نشان داد. بعد از اقامه نماز در مسجد شعبان نطقی درباره این دو شهید ایراد کرد. در این رابطه در بخشی از گزارش ساواک به نقل از آیتالله قاضی: «... کافرین دو نفر جوان رشید مسلمان چطور تیرباران کردند آنها در راه دین شربت شهادت نوشیدند در موقع تیرباران خنده از لبشان دور نمیشد و میگفتند ما در راه دین کشته میشویم و علاوه ... من و تمام روحانیون تبریز بروح دو نفر مذکور درود میفرستیم و به خانواده آنها تسلیت میگوئیم.»
به روایت اسناد
در متن این سند آمده است:« مورخه 36/11/11 [1356] آگهی مجلس سوگواری به مناسبت ایام اربعین به امضاء خادمین هیئت جوانان ثامنالائمه بر دیوارهای اکثر خیابانهای شهر ری نصب گردیده و در برنامه تنظیمی یادآور شدهاند از تاریخ 36/11/11 [1356] به مدت ده روز از ساعت 19:30 الی 22 در آدرس تهران خیابان ری جنب پمپ بنزین داخل کوچه منزل محمدتقی سعیدنژاد مجلس سوگواری منعقد و سخنرانان از ساعت 20 الی 21 دکتر حسن روحانی و از ساعت 21 الی 22 محمدتقی عبدوست میباشند.
انتشار برای نخستینبار
در حدود نیمه شهریور نیروهای نظامی احتمال حمله را بسیار بالا برآورد میکردند. یکی از این اسناد اعلام آمادهباش نیروهای مسلح در 13 شهریور است که به امضای سرلشگر فلاحی رسیده است: برابر اطلاعات رسیده از تاریخ 1359/6/15 به بعد حمله ارتش عراق به ایران محتمل است. لذا دستور فرمایند از هماکنون پیشبینیهای لازم از نظر آماده بودن پرسنل و وسائل برای جلوگیری از غافلگیری و پدافند از مرزهای خاکی، آبی و هوائی کشور به عمل آورده و نتیجه اقدامات معموله را اعلام دارند. ضمنا آمادهباش مورد لزوم برای یگانهای مختلف آن نیرو با توجه به گسترش فعلی و برای اجرای طرحهای پدافندی را تعیین و اعلام دارند. جانشین رئیس ستاد مشترک - سرتیپ ولی فلاحی
بازخوانی یک نامه تاریخی
امام: « در جمهوری اسلامی جز در مواردی نادر که اسلام و حیثیت نظام در خطر باشد، آن هم با تشخیص موضوع از طرف کارشناسان دانا، هیچ کس نمیتواند رأی خود را بر دیگری تحمیل کند؛ و خدا آن روز را هم نیاورد. من تمام سعی خود را مینمایم که با نسبت مطلبی به من، کسی مظلوم نگردد.»
درمورد سخنان سیدمحمود طالقانی واعظ در تکیه دزاشیب، مجددا نامبرده در روزهای 24 و 25 ماه جاری نیز سخنان تند و اهانتآمیزی نسبت به دستگاه دولت و هیئت حاکمه ایراد نموده... از نظر حفظ حیثیت دولت، بایستی بهطور حتم از ادامه فعالیتهای نامبرده که موجبات تجری کامل مردم را فراهم نموده است جلوگیری شود.
انتشار برای نخستینبار
آیتالله خوئی در تماس تلفنی با آیتالله آشتیانی به صراحت به این شایعات واکنش نشان میدهد و گفتههای آیتالله خوئی بطور رسمی طی اعلامیهای از سوی آیتالله آشتیانی منتشر میشود. به زعم برخی از محققین شاید صریحترین واکنشی که آقای خویی نشان داد در مکالمه تلفنی ایشان با آیتالله آشتیانی بود.
به روایت اسناد
در یکی از این اسناد در آذر ماه 1356 به خوبی موضعگیری اساتید و فضلای حوزه علمیه قم را روشن میسازد. گزارشگر ساواک مینویسد: همانطوری که استحضار دارند روز 9/9/2536 مطابق با عید غدیر ناصر مکارم در مدرسه امیرالمومنین مجلس ختم برای مصطفی خمینی گرفته بود و این فاتحه به دنبال مطلبی بود که قبلا روز 8/ 9 / 2536 [1356] در سر درس خود عنوان نموده بود و گفته بود ما امسال نباید عید بگیریم بلکه باید به مناسبت فوت پسر [امام] خمینی عزادار باشیم.
اسناد میگویند
یوم 16 بهمن یکی از مامورین مخفی راپرت داد که حاجی سید علیاکبر احمدآبادی شب قبل از قنسولخانه انگلیس خارج شد. بملاحظه این راپرت مشارالیه را تحت نظر قرار داده روز بعد راپرت رسید که مجلس روضه تشکیل داده است و ایام 20 و 21 و 22 حاجی سید علیاکبر فوق و غلامرضای بخشایش اجزاء آستانه و سید عبدالکریم مرتضوی روضهخوان در مجلس روضه از عملیات دولت راجع به کشف حجاب تنقید و اظهارات مهیجی مینمودهاند لذا هر سه نفر جلب و توقیف [شدند] قضیه تحت تعقیب [است] نتیجه بعداً به عرض میرساند. رئیس شهربانی شرق کشور»
به روایت اسناد
در همین رابطه در گزارشهای اسناد از آذر ماه 1357 نکات مهمی درباره نقش آیتالله بهشتی در مدیریت نهضت اسلامی دارد. در یکی از آنها «محمد حسینی بهشتی» را «رهبر سایر روحانیون طرفدار [امام] خمینی» معرفی میکند. در سند دیگر گزارشگر ساواک در 25/9/1357 است تعبیر «مغز گردانندگان فعالیتهای [امام] خمینی در ایران» را برای شهید بهشتی به کار میگیرد.
آیتالله طالقانی بعد از اقامه اولین نماز عید فطر پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کمونیستها و مجاهدین خلق حمله کرد و گفت: «خدا لعنت کند آنهایی که این فتنهها را ایجاد میکنند. در این روزِ عید صد بار بر آنها لعنت. ما چقدر سعی کردیم با مذاکره، با مهربانی، با دور هم نشستن مسائل را حل کنیم. چه با این جوجهکمونیستهای داخل خودمان، چه آنها. یک مشت جوان احساساتی سی ساله خیال میکنند قیم همه مردماند...»